التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية وعلاقته بتحقيق الميزة التنافسية لديها

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية وعلاقته بتحقيق الميزة التنافسية لديها
المساهمون: الدجني, اياد علي
بيانات النشر: الجامعة الإسلامية - غزة, 2017.
سنة النشر: 2017
الوصف: Purpose of the study: The study aimed at identifying the level of internal marketing in the Palestinian universities and its relationship to achieving their competitive feature. Methodology: In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive and analytical approach based on two questionnaires. The first was designed to measure the level of internal marketing in the Palestinian university, and the second to measure level of achievement of the competitive feature. Sample of the study: It consisted of all the deans and vice deans and heads of departments at the Islamic University and the University of Al-Aqsa in Gaza Strip, who were (145) people, yet the study sample was only (136) individuals, a rate of (93.8%). Conclusions Internal marketing level in the Palestinian universities in the provinces of Gaza was highly achieved and reached a rate of (70.64%). Level of achieving a competitive feature in the Palestinian universities in the provinces of Gaza was shown in a clear way and reached a rate of (76.32%). There is a medium positive correlation with a statistical significance between the degree of internal marketing in the Palestinian universities and the level of achievement of competitive feature. Based on the results of the study, the researcher concluded with a set of recommendations including: Raise interest in the application of internal marketing at the university because of its great importance in increasing employees satisfaction. Include targets at the university's strategy to make a specified financial budget to finance the marketing research. Raise interest in developing labs, local information networks, and internal processes between both of them and enable member of teams to exchange experiences and knowledge with each other. هدفت الدراسة: هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية وعلاقته بتحقيق الميزة التنافسية لديها. منهج وأدوات الدراسة: لتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي بالاعتماد على استبانتين الأولى لقياس مستوى التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية، والثانية لقياس مستوى تحقيق الميزة التنافسية لديها. مجتمع وعينة الدراسة: تكون مجتمع الدراسة من جميع العمداء، ونواب العمداء، ورؤساء الأقسام في الجامعة الإسلامية وجامعة الأقصى في قطاع غزة والبالغ عددهم (145) فرداً، وبلغت عينة الدراسة (136) فرداً، بنسبة قدرها (93.8%). وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: 1- مستوى التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة، لدى أفراد العينة جاء بدرجة كبيرة حيث حصل على وزن نسبي (70.64%). 2- مستوى تحقيق الميزة التنافسية في الجامعات الفلسطينية في محافظات غزة لدى أفراد العينة جاء بدرجة كبيرة حيث حصلت على وزن نسبي (76.32%). 3- توجد علاقة ارتباطية متوسطة ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقدير درجة ممارسة التسويق الداخلي في الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة وبين مستوى تحقيق الميزة التنافسية. وبناءً على نتائج الدراسة، اوصت الباحثة بالتالي: -الاهتمام بتطبيق التسويق الداخلي في إدارة الجامعة لما له من أهمية كبرى في زيادة رضا الموظفين. - تضمين استراتيجية الجامعة أهدافاً تعنى بتخصيص نسبة من موازنتها المالية لتمويل البحوث التسويقية. - الاهتمام بتطوير المختبرات وشبكات المعلومات المحلية والعمليات الداخلية وتمكين فرق العمل من تبادل الخبرات والمعرفة فيما بينهم.
وصف الملف: application/pdf
اللغة: Arabic
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=od______4294::5631bff8ea7d8bf65699d2efdf9daf4e
حقوق: OPEN
رقم الأكسشن: edsair.od......4294..5631bff8ea7d8bf65699d2efdf9daf4e
قاعدة البيانات: OpenAIRE