دورية أكاديمية

Carbapenem-resistant Gram-negative bacteria - analysis of the data obtained through a mandatory reporting system in the Rhine-Main region, Germany, 2012-2015.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Carbapenem-resistant Gram-negative bacteria - analysis of the data obtained through a mandatory reporting system in the Rhine-Main region, Germany, 2012-2015.
المؤلفون: Heudorf U; Public Health Department of Frankfurt/Main, Germany., Büttner B; Public Health Department of Frankfurt/Main, Germany., Hauri AM; Hessian State Health Office, Dillenburg, Germany., Heinmüller P; Hessian State Health Office, Dillenburg, Germany., Hunfeld KP; Institute for Laboratory Medicine, Microbiology and Infection Control, Northwest Medical Center, Frankfurt/Main, Germany., Kaase M; National Reference Center for Multidrug-resistant Gram-negative Bacteria, Ruhr University, Bochum, Germany., Kleinkauf N; Public Health Department of Frankfurt/Main, Germany., Albert-Braun S; Institute for Laboratory Medicine, Klinikum Frankfurt Höchst, Frankfurt/Main, Germany., Tessmann R; Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik, Frankfurt/Main, Germany., Kempf VA; Institute for Medical Microbiology and Infection Control, University Hospital Frankfurt, Frankfurt/Main, Germany.
المصدر: GMS hygiene and infection control [GMS Hyg Infect Control] 2016 Apr 28; Vol. 11, pp. Doc10. Date of Electronic Publication: 2016 Apr 28 (Print Publication: 2016).
نوع المنشور: Journal Article
اللغة: English
بيانات الدورية: Publisher: German Society of Hospital Hygiene Country of Publication: Germany NLM ID: 101609519 Publication Model: eCollection Cited Medium: Print ISSN: 2196-5226 (Print) Linking ISSN: 21965226 NLM ISO Abbreviation: GMS Hyg Infect Control Subsets: PubMed not MEDLINE
أسماء مطبوعة: Original Publication: Berlin, Germany : German Society of Hospital Hygiene
مستخلص: Background: Multidrug-resistant Gram-negative bacteria (MRGN) and the infections they cause are a serious threat and a challenge to the healthcare system. This particularly applies to carbapenem-resistant Gram-negative bacteria (CRGN). Currently, the introduction of a nationwide mandatory notification system for CRGN in Germany is under consideration. Against this background, this paper presents an analysis of the mandatory reporting system for CRGN in effect since November 2011 in the federal state of Hesse (Germany).
Materials and Methods: All carbapenem-resistant Gram-negative bacteria and the detected carbapenemases reported to the public health department of the city of Frankfurt am Main, Hesse, Germany, on the basis of the mandatory notification system were analyzed.
Results: 827 CRGN cases were reported to the public health department of Frankfurt/Main between April 2012 and December 2015. The following bacterial species were reported: Pseudomonas spp. (n=268), Acinetobacter spp. (n=183), Klebsiella spp. (n=195), Enterobacter spp. (n=77), Escherichia coli (n=75) and others (n=29). Between 2012 and 2015, a reduction of the CRGN reports was noticed, mainly due to changes in the reporting of Pseudomonas spp. Between 2012 and 2015, the total number of notifications decreased slightly, although the number of reported CRGN in screening samples increased, thus giving no indication of a decreased testing frequency. For 10.5% of the patients, the place of residence was not Germany, 18.0% of the patients had previously stayed in hospitals abroad, often in countries with a high CRGN prevalence. CRGN bacteria were reported from all of Frankfurt's hospitals, and 3.9% were reported from out-patient care facilities. Carbapenemases were detected and reported in 251 CRGN bacteria, including 73 OXA-48, 76 OXA-23, 56 NDM subtypes, and 21 KPC subtypes. There have been no major epidemiological signs of outbreak scenarios.
Discussion: CRGN bacteria are already widespread in patients from hospitals and out-patient care facilities. Clearly, infection control measurements should therefore not only include hospital patients but also those receiving out-patient care. Screening strategies focused on patients from foreign countries with high MRGN prevalence is not sufficient, as only 10.5% of MRGN patients resided in those countries, and only 18% of the patients had been previously treated in a foreign hospital. In a public health context, infection control measures should therefore encompass broader screening strategies.
References: Clin Infect Dis. 2011 Jul 1;53(1):60-7. (PMID: 21653305)
Dtsch Arztebl Int. 2011 Feb;108(6):87-93. (PMID: 21373275)
Lancet Infect Dis. 2010 Dec;10(12):828-9. (PMID: 21109167)
J Antimicrob Chemother. 2014 Sep;69(9):2578-9. (PMID: 24833751)
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2012 Oct;55(10):1311-54. (PMID: 23011096)
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2014 Nov;57(11):1322-30. (PMID: 25323430)
Euro Surveill. 2010 Nov 18;15(46):null. (PMID: 21144429)
BMC Infect Dis. 2014 Aug 19;14:446. (PMID: 25139410)
Emerg Infect Dis. 2011 Oct;17(10):1791-8. (PMID: 22000347)
Clin Microbiol Infect. 2012 May;18(5):413-31. (PMID: 22507109)
J Antimicrob Chemother. 2011 Sep;66(9):1998-2001. (PMID: 21693460)
فهرسة مساهمة: Keywords: carbapenem-resistant Gram-negative bacteria (CRGN); carbapenemases; mandatory reporting system; multidrug-resistant Gram-negative bacteria (MRGN)
Local Abstract: [Publisher, German] Hintergrund: Multiresistente gramnegative Stäbchenbakterien (MRGN) und dadurch verursachte Infektionen sind eine Bedrohung und große Herausforderung für das Gesundheitswesen. Das betrifft insbesondere Carbapenem-resistente gramnegative Bakterien (CRGN). Derzeit wird überlegt, eine bundesweite Meldepflicht für CRGN in Deutschland einzuführen. Vor diesem Hintergrund wird eine Analyse der seit Ende 2011 in Hessen geltenden Meldepflicht für CRGN vorgelegt. Material und Methode: Alle dem Gesundheitsamt Frankfurt auf der Grundlage der Hessischen Meldepflicht gemeldeten Erreger mit Resistenz gegen Carbapeneme (4MRGN nach KRINKO) und der nachgewiesenen Carbapenemasen werden vorgestellt. Ergebnisse: Von April 2012 bis Dezember 2015 erreichten das Gesundheitsamt 827 Nachweise von CRGN, darunter 268 Nachweise von Pseudomonas spp., 183 Nachweise von Acinetobacter spp., 195 Klebsiella spp., 77 Enterobacter spp., 75 Escherichia coli und 29 andere. Von 2012 bis 2015 ist insgesamt ein leichter Rückgang der Meldungen erkennbar, bedingt im Wesentlichen durch eine Änderung der Meldepflicht für P. aeruginosa . Über die Jahre hat der Anteil der gemeldeten Nachweise aus Screeningproben zugenommen, d.h. es liegt kein Hinweis auf eine abnehmende Untersuchungsfrequenz vor. Fast 10,5% der Patienten hatten ihren Wohnsitz im Ausland, 18% hatten einen vorangegangenen Klinikaufenthalt im Ausland angegeben, häufig in Ländern mit bekannt hohem CRGN-Risiko. CRGN wurden aus allen Frankfurter Kliniken gemeldet, 3,9% auch aus ambulanten Einrichtungen. Bei 251 CRGN-Bakterien wurden Carbapenemasen nachgewiesen und gemeldet, darunter u.a. 73 OXA-48-, 76 OXA-23-, 56 NDM-, 21 KPC-Subtypen. Hinweise auf größere Ausbrüche ergaben sich nicht. Diskussion: Der Nachweis von CRGN bei Patienten in allen Kliniken und auch in ambulanten Praxen zeigt, dass diese Erreger schon weit verbreitet sind. Nicht nur in der Klinik, sondern auch im ambulanten Bereich muss mit dieser Problematik sachgerecht umgegangen werden. Ein Screening allein bei Patienten mit Auslandsanamnese greift zu kurz, da nur bei ca. 10,5% der Patienten mit CRGN der Wohnort im Ausland liegt und nur bei ca. 18% der Patienten ein vorausgehender Aufenthalt in einem ausländischen Krankenhaus stattgefunden hatte. Aus krankenhaushygienischen Gründen müssen deshalb umfassendere Screening-Konzepte entwickelt werden.
تواريخ الأحداث: Date Created: 20160609 Date Completed: 20160609 Latest Revision: 20220321
رمز التحديث: 20240628
مُعرف محوري في PubMed: PMC4886350
DOI: 10.3205/dgkh000270
PMID: 27274441
قاعدة البيانات: MEDLINE
الوصف
تدمد:2196-5226
DOI:10.3205/dgkh000270