دورية أكاديمية

Cardiovascular Mortality Can Be Predicted by Heart Rate Turbulence in Hemodialysis Patients.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Cardiovascular Mortality Can Be Predicted by Heart Rate Turbulence in Hemodialysis Patients.
المؤلفون: Braunisch MC; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Mayer CC; Center for Health & Bioresources, Biomedical Systems, AIT Austrian Institute of Technology GmbH, Vienna, Austria., Bauer A; Department of Cardiology, Munich University Clinic, German Centre for Cardiovascular Research, Ludwig Maximilian University of Munich, Munich, Germany.; University Hospital for Internal Medicine III, Medical University Innsbruck, Innsbruck, Austria., Lorenz G; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Haller B; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Rizas KD; Department of Cardiology, Munich University Clinic, German Centre for Cardiovascular Research, Ludwig Maximilian University of Munich, Munich, Germany., Hagmair S; Center for Health & Bioresources, Biomedical Systems, AIT Austrian Institute of Technology GmbH, Vienna, Austria., von Stülpnagel L; Department of Cardiology, Munich University Clinic, German Centre for Cardiovascular Research, Ludwig Maximilian University of Munich, Munich, Germany.; University Hospital for Internal Medicine III, Medical University Innsbruck, Innsbruck, Austria., Hamm W; Department of Cardiology, Munich University Clinic, German Centre for Cardiovascular Research, Ludwig Maximilian University of Munich, Munich, Germany., Günthner R; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Angermann S; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Matschkal J; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Kemmner S; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Hasenau AL; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Zöllinger I; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Steubl D; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Mann JF; Department of Nephrology, University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.; KfH Kidney Center, Munich, Germany., Lehnert T; Dialysis Center Munich Nord, Munich, Germany., Scherf J; KfH Kidney Center, Munich, Germany., Braun JR; Praxen Dr. Braun, Dialysis Center, Dingolfing, Germany., Moog P; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Küchle C; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Renders L; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Malik M; National Heart and Lung Institute, Imperial College London, London, United Kingdom., Schmidt G; Klinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Wassertheurer S; Center for Health & Bioresources, Biomedical Systems, AIT Austrian Institute of Technology GmbH, Vienna, Austria., Heemann U; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany., Schmaderer C; Abteilung für Nephrologie, Klinikum Rechts der Isar, Fakultät für Medizin, Technische Universität München, Munich, Germany.
المصدر: Frontiers in physiology [Front Physiol] 2020 Feb 11; Vol. 11, pp. 77. Date of Electronic Publication: 2020 Feb 11 (Print Publication: 2020).
نوع المنشور: Journal Article
اللغة: English
بيانات الدورية: Publisher: Frontiers Research Foundation Country of Publication: Switzerland NLM ID: 101549006 Publication Model: eCollection Cited Medium: Print ISSN: 1664-042X (Print) Linking ISSN: 1664042X NLM ISO Abbreviation: Front Physiol Subsets: PubMed not MEDLINE
أسماء مطبوعة: Original Publication: Lausanne : Frontiers Research Foundation
مستخلص: Background: Excess mortality in hemodialysis patients is mostly of cardiovascular origin. We examined the association of heart rate turbulence (HRT), a marker of baroreflex sensitivity, with cardiovascular mortality in hemodialysis patients.
Methods: A population of 290 prevalent hemodialysis patients was followed up for a median of 3 years. HRT categories 0 (both turbulence onset [TO] and slope [TS] normal), 1 (TO or TS abnormal), and 2 (both TO and TS abnormal) were obtained from 24 h Holter recordings. The primary end-point was cardiovascular mortality. Associations of HRT categories with the endpoints were analyzed by multivariable Cox regression models including HRT, age, albumin, and the improved Charlson Comorbidity Index for hemodialysis patients. Multivariable linear regression analysis identified factors associated with TO and TS.
Results: During the follow-up period, 20 patients died from cardiovascular causes. In patients with HRT categories 0, 1 and 2, cardiovascular mortality was 1, 10, and 22%, respectively. HRT category 2 showed the strongest independent association with cardiovascular mortality with a hazard ratio of 19.3 (95% confidence interval: 3.69-92.03; P < 0.001). Age, calcium phosphate product, and smoking status were associated with TO and TS. Diabetes mellitus and diastolic blood pressure were only associated with TS.
Conclusion: Independent of known risk factors, HRT assessment allows identification of hemodialysis patients with low, intermediate, and high risk of cardiovascular mortality. Future prospective studies are needed to translate risk prediction into risk reduction in hemodialysis patients.
(Copyright © 2020 Braunisch, Mayer, Bauer, Lorenz, Haller, Rizas, Hagmair, von Stülpnagel, Hamm, Günthner, Angermann, Matschkal, Kemmner, Hasenau, Zöllinger, Steubl, Mann, Lehnert, Scherf, Braun, Moog, Küchle, Renders, Malik, Schmidt, Wassertheurer, Heemann and Schmaderer.)
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فهرسة مساهمة: Keywords: baroreflex; cardiovascular mortality; heart rate turbulence; hemodialysis; mortality risk prediction
تواريخ الأحداث: Date Created: 20200303 Latest Revision: 20220413
رمز التحديث: 20221213
مُعرف محوري في PubMed: PMC7027389
DOI: 10.3389/fphys.2020.00077
PMID: 32116784
قاعدة البيانات: MEDLINE
الوصف
تدمد:1664-042X
DOI:10.3389/fphys.2020.00077