دورية أكاديمية

أثر تطبيق إستراتيجيات إدارة المواهب في تعزيز الانتماء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية الرسمية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تطبيق إستراتيجيات إدارة المواهب في تعزيز الانتماء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية الرسمية (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Applying Talent Management Strategies in Enhancing the Organizational Affiliation among Faculty Members in Jordanian Public Universities. (English)
المؤلفون: لجراح, صالح علي, دوله, جمال داود أبو
المصدر: Jordan Journal of Business Administration; 2015, Vol. 11 Issue 2, p283-315, 33p
Abstract (English): This study aims to investigate the impact of applying talents management strategies to enhance organizational affiliation. In order to fulfill the broader aims of this study, the researcher tended to design a questionnaire as a tool to collect primary data from a sample of (300) members belonging to the faculty family of Jordanian official Universities. After a deep analysis to the data and hypotheses presented in this study, a number of results have been obtained among them: Existence of a medium level of applying talents management strategies, Existence of a medium level of organizational affiliation among the members of faculty in the official Jordanian Universities, and there is a significant impact and extrusive correlation to the application of talents management strategies at the level of organizational affiliation. Finally, the study closed with a set of important recommendations are summed up as follows: Creating special environment for talents inside the university, Effective treatment to the major problems facing faculty members, Identifying those gaps in performance characterizing the faculty teaching members by comparing their actual performance with the expected ones and determine the quality of skills they need in addition to proposing a suitable training program. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف الى أثر تطبيق إستراتيجيات إدارة المواهب في تعزيز الانتماء التنظيمي. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بتصميم استبانه، وذلك لجمع البيانات الأولية من عينة الدراسة المكونة من (300) عضو. و توصلت الدراسة إلى أن مستوى تطبيق إستراتيجيات إدارة المواهب في الجامعات الأردنية الرسمية جاء بدرجة متوسطة، أما مستوى الانتماء التنظيمي فقد جاء متوسطاً بوجه عام، وإن ارتفع في بعض الجوانب، كما أظهرت الدراسة وجود أثر مهم وارتباط طردي ايجابي لمستوى تطبيق إستراتيجيات إدارة المواهب على مستوى الانتماء التنظيمي. وأوصت الدراسة بضرورة خلق وإيجاد دوائر تعنى بالموهوبين داخل الحرم الجامعي، و الاعتماد على طرق اختيار متقدمة ومتنوعة بحيث تقيس الكفاءة من جوانب عدة، والعلاج الفاعل للمشكلات التي تواجه أعضاء هيئة التدريس وتؤثر على أدائهم في عملهم بالجامعات، كما أوصت بضرورة تحديد فجوات الأداء لدى أعضاء هيئة التدريس بمقارنة الأداء الفعلي بالأداء المتوقع منهم، وتحديد نوعية المهارات التي يحتاجون إليها، و يتم ذلك عن طريق وضع آلية لتنمية المواهب الأكاديمية وتطوير أدائها، مما يضمن انتمائهم للجامعة التي يعملون بها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Business Administration is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index