دورية أكاديمية

تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم أثناء الخدمة في مملكة البحرين من وجهة نظرهم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم أثناء الخدمة في مملكة البحرين من وجهة نظرهم (Arabic)
Alternate Title: Evaluation of Professional Development Programmes for Teachers of Learning Disabilities' Students during Service in the Kingdom of Bahrain from their Point of View. (English)
المؤلفون: الخطيب, عاكف عبد الله
المصدر: Revue Académique des Études Sociales et Humaines; 2015, Vol. 13, p36-51, 16p
Abstract (English): The study aimed to evaluate the professional development programmes for teachers of s learning disabilities students during service in the public and private schools from their point of view. The study sample consisted of 40 male and female teachers, and a tool have been built to achieve the objectives of the study, a tool consisted of (74) indicator divided into four main dimensions. The results showed that there is only one dimension of a degree of applicability is high: "the goals of the professional development program" dimension with a total mean (2.53), while there are three main dimensions applied moderately respectively: "the attributes and characteristics of the trainers" with a mean of (2.24 ), "the content and implications of the programs" with a mean (2.11), and at the last rank "administrative and organizational side " dimension with a mean (2.00), and average of the total score for the dimensions of the tool, (2.25). The results also showed a low of statistically significant differences (α = 0.05) due to the effect of experience in all dimensions and in the total score. While study results indicated to the presence of statistically significant differences at (α = 0.05) due to the impact ofthe type of school. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلم أثناء الخدمة في المدارس الحكومية والخاصة من وجهة نظرهم, وتكونت عينة الدراسة من (40) معلما ً ومعلمة, ولتحقيق ُ هناك بعداً واحداً ذا درجة انطباق مرتفعة, وهو: بعد "أهداف برنامج التدريب المهني"بمتوسط حسابي ّ أهداف الدراسة تم بناء أداة تكونت من )74( مؤشراً ّ موزعة على أربعة أبعاد رئيسة. وأظهرت النتائج أن بلغ (253) ، في حين وجود ثالثة أبعاد رئيسة انطبقت بدرجة متوسطة, وهي على التوالي : بعد "سمات وخصائص المدربين" بمتوسط حسابي مقداره (2.24) , وبعد محتوى البرامج ومضامينها" بمتوسط حسابي (2.11) , وبعد "الجانب الإداري والتنظيمي" في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ (2.00)، وبلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية لأبعاد الأداة, (2.25) .كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر الخبرة في جميع الأبعاد وفي الدرجة الكلية. في حين أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α = 0.05) تعزى لأثر نوع المدرسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Revue Académique des Études Sociales et Humaines is the property of Hassif Benbouali University of Chlef and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index