دورية أكاديمية

مستوى التمكن المعرفي لدى معلمي ومعلمات التاريخ في المدارس العربية الخاصة بالشارقة للمفاهيم التاريخية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى التمكن المعرفي لدى معلمي ومعلمات التاريخ في المدارس العربية الخاصة بالشارقة للمفاهيم التاريخية (Arabic)
Alternate Title: Extent of Sharjah Arabic Private Schools' History Teachers' Empowerment knowledge of History Concepts. (English)
المؤلفون: نزال, شكري حامد
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2009, Vol. 36 Issue 2, p1-12, 12p
Abstract (English): The purpose of this study is to investigate the extent of Sharjah Arabic Private Schools' history teachers' empowerment knowledge of history concepts. The random sample consisted of (30) teachers, (15) males and (15) females. A multiple - choice achievement test of (15) items was developed by the researcher, its validity and reliability were established. T- test and means, were applied in analyzing the data. Results revealed a generally low-level than the educationally accepted standard (80%). Also findings indicated a significant difference between means due to sex in favor of females. Moreover, an obvious decline was noted in empowerment knowledge of (10) concepts out of (25) concepts, while a high acquisition of only (5) concepts was found. Finally, some recommendations and suggestions were introduced for those concerned in the area of curriculum and instruction supervision and training, and for further research. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف هذا البحث الوقوف على مستوى التمكن المعرفي لدى معلمي ومعلمات التاريخ في المدارس العربية الخاصة بإمارة الشارقة للمفاهيم التاريخية الواردة في الوحدات الدراسية الثلاث الأولى (المادة الدراسية المقرّرة للفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2004/2005م) من الكتاب الدراسي المقرّر للصف التاسع. تكونت عينة البحث من (30) معلماً ومعلمة، ((15) معلماً و(15) معلمة)) موزّعين على (22) مدرسة للبنين والبنات، تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية. هذا، وقد قام الباحث بإعداد وتطوير اختبار تحصيلي موضوعي من نوع الاختيار من متعدّد، تضمّن (25) فقرة، وقد تمّ استخراج دلالات الصدق والثبات حسب الأصول. ولتحليل البيانات تمّ استخدام اختبار (ت) والمتوسطات الحسابية. وقد كشفت نتائج البحث عن تدنٍّ ملحوظ في مستوى التمكن المعرفي لدى المعلمين والمعلمات - أفراد العينة - للمفاهيم التاريخية، كذلك أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسط علامات مستوى التمكن المعرفي للمفاهيم التاريخية لدى كلّ من المعلمين والمعلمات - أفراد العينة - لصالح المعلمات. أخيراً كشفت النتائج عن مجموعة من المفاهيم التاريخية التي أظهر فيها أفراد العينة ضعفاً واضحاً في مستوى تمكنهم المعرفي لها، مقابل بعض المفاهيم التي أظهروا فيها قوة في مستوى تمكنهم المعرفي لها. هذا وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات للمسؤولين وذوي العلاقة بالمناهج والكتب المدرسية، والإشراف والتدريب التربوي، وكذلك للباحثين والمهتمين في هذا المجال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index