دورية أكاديمية

درجة ممارسة معلمي وإدارة مدرسة المرحلة الأساسية العليا لأدوارهم في مواجهة تحديات العولمة، من وجهة نظر المعلمين

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة ممارسة معلمي وإدارة مدرسة المرحلة الأساسية العليا لأدوارهم في مواجهة تحديات العولمة، من وجهة نظر المعلمين (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Teachers and School Administration of the Upper Elementary Stage Implementing their Roles in Facing the Challenges of Globalization, from teachers' Perspective. (English)
المؤلفون: بدرخان, سوسن سعدالدين
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2013Supplement3, Vol. 40, p1036-1053, 18p
Abstract (English): This study aimed to explore the degree of teachers and school administration of the upper elementary stage implementing their roles in facing the challenges of globalization, according to teachers' perspective. The study sample consisted of (673) teachers (males and females) in elementary schools at capital province. The methodology followed descriptive survey using a questionnaire to explore the degree of implementation those roles. Content validity and reliability of the questionnaire ensures. The results showed that the degree of teachers and school administration implementing their roles in facing the challenges of globalization came with a high level, The results also showed that there an impact to the variable of “school” in favor of the private schools. And impact to the variable of “qualification” in favor of masters' degree or more. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة معلمي وإدارة مدرسة المرحلة الأساسية العليا لأدوارهم في مواجهة تحديات العولمة من وجهة نظر المعلمين، وشملت العينة (673) معلماً ومعلمة في مدارس الأساسية بمحافظة العاصمة. واتُبعت المنهجية الوصفية المسحية باستخدام الاستبانة للكشف عن درجة ممارسة تلك الأدوار، وتمتعت الاستبانة بدلالة صدق وثبات مقبولين. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمي وإدارة المدرسة لأدوارهم في مواجهة تحديات العولمة كانت بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج وجود أثر لمتغير المدرسة لصالح المدارس الخاصة، ووجود أثر لمتغير المؤهل العلمي لصالح مؤهل ماجستير فأعلى في تقديرات المعلمين لدرجة ممارسة معلمي وإدارة مدرسة المرحلة الأساسية العليا لأدوارهم في مواجهة تحديات العولمة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index