دورية أكاديمية

درجة تطبيق معلمات رياض الأطفال لعناصر التعلم النشط في دولة الكويت

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تطبيق معلمات رياض الأطفال لعناصر التعلم النشط في دولة الكويت (Arabic)
Alternate Title: The Application Degree of active Learning Components by Kindergarten Teachers in the State of Kuwait. (English)
المؤلفون: سعادة, جودت أحمد, أشكناني, شيماء مصطفى
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2013Supplement4, Vol. 40, p1161-1177, 17p
Abstract (English): This study aimed at defining the application degree of active learning components by kindergarten female teachers in the State of Kuwait. To achieve this objective, the researchers selected an intended sample of kindergarten teachers in the State of Kuwait consisted of (250) from the study population. The researchers developed an observation sheet of (40) items. Means, standard deviations, Pearson correlation coefficient, t-test and One Way ANOVA were used for analysis.The main results were as follows: 1. The application degree of active learning components of Kuwaiti kindergarten teachers was high. 2. There was no statistically significant difference at the level (α≤ 0.05) in the application degree of kindergarten teachers in the State of Kuwait to the active learning components, due to the different qualifications. There was a statistically significant difference (α≤ 0.05) for the degree of application of Kuwaiti kindergarten teachers to active learning components, due to the variable of experience. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة تطبيق معلمات رياض الأطفال في دولة الكويت لعناصر التعلم النشط. وقد تمّ اختيار عينة مقصودة من معلمات رياض الأطفال بلغ عددها (250) معلمة. ولتحقيق هذا الغرض قام الباحثان بتطوير بطاقة ملاحظة تكونت في صورتها النهائية من (40) فقرة، تم التحقق من صدقها وثباتها، كما تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي (t-test) وتحليل التباين الأحادي One-Way Anova. وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: 1. كانت درجة تطبيق عناصر التعلم النشط من قبل معلمات رياض الاطفال في دولة الكويت بدرجة مرتفعة على جميع العناصر. 2. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤ 0.05) في درجة تطبيق معلمات رياض الأطفال في دولة الكويت لعناصر التعلم النشط تبعاً لاختلاف المؤهل العلمي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤ 0.05) لدرجة تطبيق معلمات رياض الأطفال في دولة الكويت لمجال عناصر التعلم النشط (القراءة، الكتابة) تبعاً لمتغير سنوات الخبرة، وكذلك على الدرجة الكلية لجميع مجالات عناصر التعلم النشط لصالح ثلاث سنوات فأقل من الخبرة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.12816/0007762