دورية أكاديمية

فاعلية مفردات المقررات العملية على تطور بعض القدرات البدنية لدى طلاب كلية التربية البدنية والرياضة - بالرياض

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية مفردات المقررات العملية على تطور بعض القدرات البدنية لدى طلاب كلية التربية البدنية والرياضة - بالرياض (Arabic)
Alternate Title: The Effective of Practical Items Related Curricula on the Development of Selective Physical Capabilities of Student of the Faculty of Physical Education and Sports-in Riyadh. (English)
المؤلفون: الجفري, علي بن عبد اﷲ, مصطفى, ياسر محروس, مناور, سمير محمد
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2008, Vol. 35 Issue 2, p321-333, 13p
Abstract (English): The standards and norms are considered to be one of reliable means to estimate the individuals' performance, through which it would be possible to compare and explain the grades derived from the one of the necessary scientific means for the continuity and that includes the sport domain. Measurement and evaluation could be considered purposes or goals, or as means that lead to the enhancement of progress. Thus, the athlete will have the incentive to exert more effort in order to achieve the goals set for the training and educational purposes. The purpose of study was to identify the effect of practical items related curricula on the development of selected physical capabilities of freshmen students. It also aims at identifying the opinion of teaching staff members over the items of practical curricula, which are taught to freshmen students for the purpose of drawing up a recommended model for developing the curricula. Researchers shall use the experimental curriculum, and the research sample was represented in the teaching staff members who teach the those subjects for academic year 1426H/1427H.Researchers used the capability tests qualifying for joining the faculty of physical education and sports. The first application was performed prior to the beginning of the academic year, however the second application was performed before the end of the current academic year, likewise, a list of the curricula items used for finding opinion of teaching staff members, with respect to their curricula, so as to be in conformity with the current stage. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعدّ المعايير إحدى الوسائل الموضوعية التي يُعتمد عليها في تقييم أداء الأفراد، حيث يمكن من خلالها مقارنة وتفسير الدرجات المستخلصة من تطبيق الاختبارات والمقاييس، والتي تعتبر إحدى الوسائل العلمية الضرورية لاستمرار التقدم العلمي بمختلف الميادين ومن ضمنها المجال الرياضي، حيث أشار باشر (1987) Basher إلى انه لا ينبغي النظر إلى القياس والتقويم على أنها غايات، وإنما وسائل تؤدي إلى زيادة التقدم، وتعد المصدر الواقعي للتعرف إلى الحالة والاستعداد البدني والوظيفي، ويصبح لدى الرياضي الحافز لبذل مزيد من الجهد لتحقيق الأهداف التي وُضعت للعملية التدريبية والتعليمية. لذا تهدف هذه الدراسة إلى التعرف إلى تأثير مفردات المقررات العملية على تطور بعض القدرات البدنية لدى طلاب المستوى الأول، كما تهدف أيضاً إلى استطلاع رأي أعضاء هيئة التدريس في مفردات المقررات العملية التي يتم تدريسها لطلاب المستوى الأول بغرض وضع نموذج مقترح لتطوير هذه المقررات الدراسية، واستخدم الباحثون المنهج التجريبي، وتتمثل عينة البحث في أعضاء هيئة التدريس القائمين على التدريس للمستوى الأول وكذلك جميع طلاب المستوى الأول للعام الدراسي 1426/1427هـ، وقد استخدم الباحثون لجمع البيانات اختبارات القدرات المؤهلة للالتحاق بكلية التربية البدنية والرياضة، وقد تم التطبيق الأول قبل بداية العام الدراسي، والتطبيق الثاني قبل نهاية العام الدراسي الحالي، كذلك تم استخدام قائمة بمفردات المقررات لاستطلاع رأي أعضاء هيئة التدريس في محتواها وما يجب تعديله أو حذفه أو إضافته. ومن أهم النتائج التي آلت إليها الدراسة الوصول إلى نموذج مقترح لتصحيح السلبيات.والاستزادة من الايجابيات في تطوير مفردات المقررات العملية لكي تتناسب مع المرحلة الحالية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index