دورية أكاديمية

دروس البلاغة العربية مراجعة وتصحيح مثل من درس «أحوال الإسناد الخبري»

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دروس البلاغة العربية مراجعة وتصحيح مثل من درس «أحوال الإسناد الخبري» (Arabic)
Alternate Title: Lessons of Arabic Rhetoric A Review and Modication; The Case of Predication. (English)
المؤلفون: البريكي, فاطمة عبد الرحمن
المصدر: Annals of Arts & Social Sciences / Hawliyyat Kulliyyat al-adab; dec2014, Vol. 35 Issue 413-418, p7-128, 121p
Abstract (English): This monograph introduces the concept of reincarnation of research in rhetoric and the blind citing of references without verifying their sources or improving on their content. Such copious relay of sources does not delete redundancies or include new additions of later periods; it neither proposes new examples nor does it exclude examples cited out of context. This status quo reflects a state of stagnation in the history of rhetorical studies despite the ‘theoretical' calls to renovate the field which unfortunately have not materialized in a fully-fledged model that can add, eliminate and rejuvenate the static imitations of earlier models. The present study is a practical example of rejuvenating the fields of rhetorical studies by bridging the loopholes of criticism channelled at the cases of predication. The author has availed himself of years of experience in using the traditional approach in teaching university students. This particular field of rhetorical studies was selected by virtue of being the first chapter of the majority of classical books on rhetoric in the post-Sakkaki era. To this day, it is often included in the introduction of many contemporary rhetorical textbooks. It is conceivable to begin our rejuvenation process by tackling a relatively short field of rhetoric as a prelude to further more complex fields in volume and content. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يطرح هذا البحث فكرة تناسخ المباحث البلاغية، وانتقالها من مصدر لآخر ثم من مرجع لآخر انتقالاً كربونياً، دون تمحيص، ودون تجديد في مضامينها، ودون أدنى تعديل بحذف ما لا يحتاج إليه المبحث، أو إضافة ما يحتاج إليه مما يستجدّ في أي عصر من العصور، ودون تغيير الأمثلة حتى، أو وضع أمثلة جديدة مناسبة للعصر الذي يؤَلَّف فيه الكتاب، أو تجاوز نوعية الأمثلة المجتزأة والمقتطعة من سياقاتها. إن هذا الذي حدث في الدرس البلاغي على امتداد تاريخه الطويل يدلّ بوضوح على حالة الجمود التي اعترته على الرغم من وجود الكثير من الدعوات - النظرية غالباً - المطالبة بتجديده، لكن معظم هذه الدعوات لم تتحول إلى نموذج حي متكامل، يضيف ويحذف ويجدد ويبعث الحياة في المباحث البلاغية المتقولبة، ذات النسخ الكربونية اللامنتهية. وتمثل هذه الدراسة شكلاً من أشكال التجديد العملي للدرس البلاغي الذي يأمل الباحث أن يكون متجاوزاً بالفعل للمآخذ التي وُضعت من قبل على هذا المبحث تحديداً - مبحث أحوال الإسناد الخبري - ، وللمآخذ التي وضع الباحث يديه عليها في أثناء سنوات من تدريس البلاغة العربية لطلبة الجامعة وِفْقَ النمط التقليدي. وقد تم اختيار هذا المبحث تحديداً؛ لأنه من أوائل المباحث التي تبدأ بها معظم المؤلَّفات البلاغية التراثية من بعد السكاكي، ويبدأ بها عادة الدرس البلاغي المعاصر كذلك، كما أنه من الدروس الصغيرة حجماً التي يمكن أن يبدأ بها التطبيق العملي لفكرة تجديد الدرس البلاغي المعاصر، لننتقل منها إلى دروس أكبر حجماً، كماً ومضموناً. «مهما أجهد اللغويون أنفسهم في تبرير مثل هذه الاستعمالات، فلن يستطيعوا إنكار أنها لا تمت للمنطق العام بصلة، وذلك لأن للغات منطقها الخاص».(1) الدكتور إبراهيم أنيس، من أسرار العربية، ص158 [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Annals of Arts & Social Sciences / Hawliyyat Kulliyyat al-adab is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index