دورية أكاديمية

كفاءة تسويق بعض محاصيل الفاكهـــة في محافظــــة بغـــــداد للموسم الزراعي 2014/2015

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: كفاءة تسويق بعض محاصيل الفاكهـــة في محافظــــة بغـــــداد للموسم الزراعي 2014/2015 (Arabic)
Alternate Title: EFFICIENCY OF MARKETING OF SOME FRUIT'S CROPS IN THE PROVINCE OF BAGHDAD FOR THE AGRICULTURAL SEASON 2014 / 2015. (English)
المؤلفون: جاسم, حسين عباس, ثامر, غسان هاشم
المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2016, Vol. 47 Issue 2, p583-599, 17p
Abstract (English): The high marketing margins for fruit crops and lower marketing efficiency in the province of Baghdad was the target of the study and appreciation it and estimate the relative importance for its as well as marketing costs and measuring Marketing Efficiency for fruit crops studied in the province of Baghdad during the study period 2014/2015.The search has dealt with the evolution of economic indicators for the marketing efficiency of the fruit crops studied in the province of Baghdad during the period of the study it was found that the relative importance of absolute margin catalog between the producer price and consumer price represents a high proportion of which consumers pay, as an average for the total fruit crops studied around 48.80% , and the relative importance of earnings retailer of marketing margin came in the first prize, amounting to an average of the total fruit studied crops around 53.30%, and the wholesaler profits occupied the second highest marketing margin, amounting on average to fruit crops studied 24.37% , and the marketing operations of wholesalers and retailers combined occupied the third place in marketing margin between the producer price and consumer price which reached an average of crops studied about 8.36% This means that the marketing operations have an impact on the prices paid by the consumer the transportation costs occupied the fourth place in terms of relative importance where the averaging for that fruit studied about 7.98% , while the damaged quantities costs came in the fifth rank in terms of the relative importance that reaching an average for Fruit crops studied around 6.00% , and measurement of marketing efficiency and the factors influencing them in the study area where it was found the performance weakness of marketing system for fruit crops studied along the marketing channels which are passing through it where the average of the marketing efficiency, according to the three laws used in extracted are 64.87% by the scale 1 with the limits of 40.66% according to the scale 2 and with the limits of 48.50% by the scale 3 It is generally low.One of the main conclusions reached high level of share brokers asymptotic almost to the share of producers of consumer dinars because of their ability to bargain without providing marketing services equivalent to the marketing services provided by the product which thus weakening stimulate producers to develop their production and some of their marketing activities.So the study recommends activating the role of the two devices in order to catalog and indicative determined to take their role in providing guidance and advice to farmers in the marketing of agricultural crops in order to raise efficiency of marketing fruit crops. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): إن إرتفاع الهوامش التسويقية لمحاصيل الفاكهة نخفاض الكفاءة التسويقية في محافظة بغداد كان هدفاً إلى د ارستها وا وحساب األهمية النسبية لها وكذلك التكاليف التسويقية وقياس الكفاءة التسويقية لمحاصيل الفاكهة المدروسة في محافظة بغداد خالل مدة الدراسة 2014/2015.و تم دراسة تطور المؤشرات اإلقتصادية لمكفاءة التسو يقية لمحاصيل الفاكهة المدروسة في محافظة بغداد خالل مدة الدراسة حيث تبين إن األهمية النسبية لمهامش التسويقي المطمق بين سعر المنتج وسعر المستهمك يمثل نسبة عالية مما يدفعه المستهمك، إذ بمغ متوسطه لمجموع محاصيل الفاكهة المدروسة حوالي80.48 ،%و جاءت األهمية النسبية ألرباح تاجر التجزئة من الهامش التسويقي بالمرتبة األولى إذ بمغت بالمتوسط لمجموع محاصيل الفاكهة المدروسة حوالي 30.53 ،%وأحتمت أرباح تاجر الجممة المرتبة الثانية من الهامش التسويقي إذ بمغت بالمتوسط لمحاصيل الفاكهة المدروسة37.24 ،%وأحتمت العمميات التسويقية لتجار الجممة والتجزئة مجتمعًة المرتبة الثالثة من الهامش التسويقي بين سعر المنتج وسعر المستهمك إذ بمغت بالمتوسط لممحاصيل المدروسة حوالي36.8 %وهذا يعني إن تكاليف العمميات التسويقية لها تأثير عمى األسعار التي يدفعها المستهمك،وأحتمت تكاليف النقل المرتبة الرابعة من حيث األهمية النسبية حيث بمغ متوسطها لمفاكهة المدروسة حوالي98.7 ،%أما تكاليف الكميات التالفة فجاءت بالمرتبة الخامسة من حيث األهمية النسبية حيث بمغت بالمتوسط لمحاصيل الفاكهة المدروسة بحدود00.6 ،%كذلك تم قياس الكفاءة التسويقية والعوامل المؤثرة عميها في منطقة الدراسة حيث تبين ضعف أداء النظام التسويقي لمحاصيل الفاكهة المدروسة عمى طول القنوات التسويقية التي تمر خاللها إذ بمغ متوسط الكفاءة التسويقية بحسب القوانين الثالثة المستخدمة في إستخراجها87.64 %حسب المقياس رقم 1 وكانت بحدود 66.40 %حسب المقياس رقم 2 وبحدود 50.48 %حسب المقياس رقم 3 وهي بشكل عام منخفضة. و من أهم اإلستنتاجات التي تم التوصل اليها إرتفاع نصيب الوسطاء بمستوى مقارب تقريباً لنصيب المنتجين من دينار المستهمك بسبب مقدرتهم عمى المساومة من دون إن يقدموا خدمات تسويقية توازي الخدمات التسويقية التي يقدمها المنتج مما اضعف تحفيز المنتجين عمى تطوير إنتاجهم وقيامهم ببعض األنشطة التسويقية. لذا توصي الدراسة بتفعيل دور الجهازين التسويقي واالرشادي لكي يأخذا دورهما في االرشاد وتقديم النصح والمشورة لممزارعين في مجال تسويق المحاصيل الزراعية بهدف رفع الكفاءة التسويقية لمحاصيل الفاكهة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index