دورية أكاديمية

درجة تضمين المفاهيم التغذوية والصحية في كتب التربية المهنية للصفوف الثلاثة الأولى في الأردن

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة تضمين المفاهيم التغذوية والصحية في كتب التربية المهنية للصفوف الثلاثة الأولى في الأردن (Arabic)
Alternate Title: The Degree of the Incorporating of Health and Nutritional Concepts in the Vocational Education Books in the First Three Grades in Jordan. (English)
المؤلفون: ختام موسى الهلالات, محمد سلامة الرصاعي, ريم سليمان "علي صالح"
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 3, Vol. 43, p1213-1229, 17p
Abstract (English): This study aimed to reveal to what degree the nutritional and health concepts were incorporated in the vocational education books for the first three grades in Jordan'a list of the proposed nutritional and health concepts was developed to be incorporated in the targeted books. (37) health concepts were included in the list in the targeted books and they were distributed in these health fields: (Healthy nutrition and physical activity, personal health and community health, medications detergents and other chemicals, injury prevention and public safety, mental psychological and social health and environmental health). The study revealed that: the number of nutritional concepts which are incorporated in the vocational education books was (11) concepts out of (14) nutritional concepts mentioned in the proposed list, whereas the number of health concepts incorporated in the vocational education books for the first three grades was (16) sixteen within (23) health concepts mentioned in the proposed list of concepts. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين المفاهيم التغذوية والصحية في كتب التربية المهنية للصفوف الثلاثة الأولى في الأردن، إذ تم تطوير قائمة بالمفاهيم التغذوية والصحية المقترح أن تتضمنها الكتب المستهدفة، اشتملت على (37) مفهوماً تغذوياً وصحياً موزعة على المجالات الآتية: (التغذية الصحية والنشاط البدني، الصحة الشخصية والصحة المجتمعية، الأدوية والمنظفات والمواد الكيميائية الأخرى، الوقاية من الإصابات والسلامة العامة، الصحة النفسية والعقلية والاجتماعية، الصحة البيئية). وكشفت نتائج الدراسة عن الآتي: بلغ عدد المفاهيم التغذوية المتضمنة في الكتب المستهدفة (11) مفهوماً من ضمن (14) مفهوماً تغذوياً وردت في القائمة المقترحة، في حين بلغ عدد المفاهيم الصحية (16) مفهوماً من ضمن (23) مفهوماً مقترحاً. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index