دورية أكاديمية

هدفت الدراسة إلى تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم في أثناء الخدمة في المدارس الحكومية والخاصة من وجهة نظرهم، كما هدفت إلى التعرف على أثر متغيري الخبرة ونوع المدرسة في درجة توافر برامج التدريب المهني. وتكونت عينة الدراسة من (40) معلماً ومعلمةً ، ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء أداة تكونت من (74) مؤشراً موزعة على أرب&

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: هدفت الدراسة إلى تقييم برامج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم في أثناء الخدمة في المدارس الحكومية والخاصة من وجهة نظرهم، كما هدفت إلى التعرف على أثر متغيري الخبرة ونوع المدرسة في درجة توافر برامج التدريب المهني. وتكونت عينة الدراسة من (40) معلماً ومعلمةً ، ولتحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء أداة تكونت من (74) مؤشراً موزعة على أرب& (Arabic)
Alternate Title: Evaluation of Professional Development Programs for Teachers of Students with Learning Disabilities during the Service in the Kingdom of Bahrain from their Point of View. (English)
المؤلفون: عاكف عبدالله الخطيب
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 2, Vol. 43, p1031-1047, 17p
Abstract (English): The study aimed to evaluate the professional development programs for teachers of students with learning disabilities during the service in the public and private schools from their point of view, also aimed to know the impact of the variables of experience and type of school on the degree of availability of professional development programs. The study sample consisted of 40 male and female teachers, and a tool have been built to achieve the objectives of the study, a tool consisted of (74) indicator divided into four main dimensions. The results showed that there is only one dimension of a degree of applicability is high: "the goals of the professional development program" dimension with a total mean (2.53), while there are three main dimensions applied moderately respectively: "the attributes and characteristics of the trainers" with a mean of (2.24 ), "the content and implications of the programs" with a mean (2.11), and at the last rank "administrative and organizational side " dimension with a mean (2.00), and average of the total score for the dimensions of the tool, (2.25). The results also showed a low of statistically significant differences (α = 0.05) due to the effect of experience in all dimensions and in the total score. While study results indicated to the presence of statistically significant differences at (α = 0.05) due to the impact of the type of school. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى تقييم ب ا رمج التدريب المهني لمعلّمي الطلبة ذوي صعوبات التعلّم في أثناء الخدمة في المدارس الحكومية والخاصة من وجهة نظرهم، كما هدفت إلى التعرف على أثر متغيري الخبرة ونوع المدرسة في درجة توافر ب ا رمج التدريب المهني. وتكونت عينة الد ا رسة من ( 40 ) معلماً ومعلمة ، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تمّ بناء أداة تكونت من ( 74 ) مؤش ا رً موزعة على أربعة أبعاد رئيسة. وأظهرت النتائج أنّ هناك بُعداً واحداً ذا درجة انطباق مرتفعة، وهو: بُعد "أهداف برنامج التدريب المهني" بمتوسط حسابي بلغ 2.53 )، في حين وجود ثلاثة أبعاد رئيسة انطبقت بدرجة متوسطة، وهي على التوالي: بُعد "سمات وخصائص المدربين" ) بمتوسط حسابي مقداره ( 2.24 )، وبُعد" محتوى الب ا رمج ومضامينها" بمتوسط حسابي ( 2.11 )، وبُعد "الجانب الإداري والتنظيمي" .( في المرتبة الأخيرة وبمتوسط حسابي بلغ ( 2.00 )، وبلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية لأبعاد الأداة ( 2.25 0.05 ) تعزى لأثر الخبرة في جميع الأبعاد وفي الدرجة الكلية. = α) كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية 0.05 ) تعزى لأثر نوع المدرسة [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index