دورية أكاديمية

مستوى امتلاك طلبة السنة الأولى في جامعة الشرق الأوسط لثقافة تكنولوجيا التعليم من وُجهة نظرهم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مستوى امتلاك طلبة السنة الأولى في جامعة الشرق الأوسط لثقافة تكنولوجيا التعليم من وُجهة نظرهم (Arabic)
Alternate Title: The Level of Educational Technology Knowledge from the Perspective of First Year Students at the Middle East University. (English)
المؤلفون: حمزة عبد الفتاح العساف, عبد الحافظ محمد سلامة
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016, Vol. 43 Issue 3, p1909-1918, 10p
Abstract (English): This study aims at identifying the level of educational technology knowledge from the perspective of first year students at the Middle East University, and the effect of their gender and high school scoring (good, very good and excellent) on their knowledge. To achieve that the researcher developed a questionnaire (of 38 items) on educational communication (7 items), traditional educational aids (11 items) and technological educational aids (20 items). The study sample consisted of (196) students (139 male student and 57 female student) of the first year students in the Middle East University, the study sample was selected in a stratified random way from all specialties in the university. The study results showed that the highest level of students’ educational technology knowledge was about the traditional educational aids, followed by the technological educational aids and then educational communication. Also the results showed statistically significant difference in the students’ responses due to their gender, in favor of female students. And a statistically significant difference in the students’ responses due to their high school scoring in favor of excellent scoring. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مستوى امتلاك طلبة السنة الأولى ثقافة تكنولوجيا التعليم بجامعة الشرق الأوسط من وُجهة نظرهم، وأثر متغير الجنس، وتقدير الثانوية العامة (ممتاز، جيد جداً، جيد) على ذلك. وللتحقق من ذلك تم بناء استبانة تكونت في صورتها النهائية بعد التأكد من صدقها وثباتها بالطرق العلمية من (38) فقرة، تضمنت مجالات: الاتصال التربوي (7 فقرات)، الوسائل التعليمية غير الآلية (11 فقرة)، والوسائل التعليمية الآلية (20) فقرة. وتكونت عينة الدراسة من (196)طالباً وطالبة من مستوى السنة الأولى في جامعة الشرق الأوسط، منهم (139) طالباً، و(57) طالبة اختيروا بالطريقة العشوائية الطبقية. وأظهرت نتائج الدراسة أن أعلى درجة لدى الطلبة في مجال الوسائل التعليمية غير الآلية وحصلت على المرتبة الأولى، حيث بلغ متوسط استجاباتهم (9.00) تليها الوسائل التعليمية الآلية (7.00) وحصلت على المرتبة الثانية، ثم جاء الاتصال التربوي في المرتبة الثالثة (6.77). كما و ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية (0.05=a)في الاستجابات الكليةللطلبة على الأداة تعزى إلى الجنس لصالح الإناث، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (0.05 ³ a) بين تقديرات: ممتاز وجيد جداً وجيد، لصالح تقدير الممتاز. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:10263713
DOI:10.12816/0033866