دورية أكاديمية

درجة إشراكية الطلاب في كتاب العلوم المطور للصف السادس الابتدائي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة إشراكية الطلاب في كتاب العلوم المطور للصف السادس الابتدائي (Arabic)
Alternate Title: The Level of Student Involvement in the Advanced Science Textbook for the 6th Grade. (English)
المؤلفون: العبدالكريم, ندى بنت عقيل عبدالعزيز, العبدالكريم, صالح بن عبدالله بن محمد
المصدر: Journal of Educational Sciences; Nov2016, Vol. 28 Issue 3, p475-500, 26p
مصطلحات موضوعية: SCIENCE education (Elementary), SCIENCE textbooks, STUDENT engagement, SCIENCE teachers, ACADEMIC achievement
Abstract (English): The purpose of this research is to identify the level of student involvement in the advanced Science textbook for the 6th Grade in Saudi Arabia, by: viewing the content (text), pictures, figures and activities which were calculated using Romey's Formula, which measure the book involvement factor for the student, in content, pictures, figures, conclusions, and activities, by random selection of some books pages (Khoayalh, 1990), which was translated to Arabic, by researchers, and presented to arbitrators. In order to check its validity and invariability through time, two methods had been applied in analyzing the text; first by using Romey's Formula, and secondly also by using the formula but with more classification as the text sentences were divided into (2) groups. One involves the student in his learning, and the other doesn't. This increased invariability rate to (92.75%). The findings showed student involvement in the content of Science textbook in acceptable range. The rate was (0.4%) which means that it involves the student and allows him to analyze, brainstorm, and draw his own conclusions, while there was a decrease in student involvement in pictures and figures as it was (0.31%) indicating its poor effect on student to investigate. An increase was noticed in student involvement in activities with (0.65). Thus, the researchers recommended reviewing the original version of McGraw-Hill's textbooks series, by the publisher, and rewriting the scientific context in an educational format, and enriching the book with effective materials, with more attentions to pictures and figures, that shows poor effect on students, in order to give the students a bigger chance to participate and interact. The researchers suggest a new method to measure the involvement depending on Arabic language characteristics and comparing it with the current research, and to conduct more of involvement analyzing studies to science textbooks. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى الكشف عن درجة إشراكية الطلاب في كتاب العلوم المطور للصف السادس الابتدائي في المملكة العربية السعودية، من خلال كل من: عرض المحتوى النص والرسوم والأشكال، والأنشطة،حسابها بمعادلات روميRomey's Formula ، وهي تقيس معامل إشراكية الكتاب للطالب، في عرض المادة التعليمية، والرسومات والأشكال والخلاصات والنشاطات بالاختيار العشوائي لبعض صفحات الكتاب (خويلة، 1990 م)، والتي عربت ثم عرضت على عدد من المحكمين؟ للتحقق من صدقها، وتأكد ثباتها عبر الزمن، وعبر المحللين بطريقتين؟ الأولى بتحليلهما للنص بحسب معادلات رومي، والثانية بتحليلهما للنص بمعادلات رومي أيضاً لكن بتصنيف أكثر دقة حيث منفت جل النص إلى مجموعتين؟ أحد تشرك الطالب في تعلمه ء والأخرى لا تشركه، درجة الثبات إلى 92.75 .لا وهي درجة مناسبة لثبات الأداة ء وأظهرت نتائج البحث إشراكية الطلاب في محتوى النص كتاب العلوم للصف السادس الابتدائي، في المدى المقبول، فنبته ( 0.4 ) يعني أنه يشرك الطالب ويسمح له بالتحليل ء والتفكير والاستقراء، وصياغة استنتاجاته الخاصة ء في حين ظهر انخفاض في إشراكية الطلاب في الرسوم والأشكال بلغ (0.31 ) على فعفها في حث الطالب على الاستقصاء، وظهر ارتفاع في إشراكية الطلاب في الأنشطة بنية ( 0.65 )، وبناء عليه أومى الباحثان بمراجعة الناشر للنسخة الأصلية لسلسلة كتب ماجروهيل McGraw-Hill، واعادة كتابة المادة العلمية، كتابة تعليمية، ودعمها بمواد تعليمية تفاعلية، مع العناية بالرسوم والأشكال، والتي ظهر ضعف إشراكيتها للطالب؟ لتزيد فرصة الطلاب للمشاركة والتفاعل، واقترح الباحثان طريقة جديدة لقياص الإشراكية بالاعتماد على خصائص اللغة العربية ومقارنتها بالبحث الحالى، فاجراء مزيد من الدراسات التحليلية لإشراكية كتب العلوم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational Sciences is the property of College of Education, King Saud University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index