دورية أكاديمية

حساب الهامش التسويقي بين سعر المنتج وسعر المستهلك لبعض محاصيل الخضر في محافظة بغداد للموسم الزراعي الصيفي 2014

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: حساب الهامش التسويقي بين سعر المنتج وسعر المستهلك لبعض محاصيل الخضر في محافظة بغداد للموسم الزراعي الصيفي 2014 (Arabic)
Alternate Title: MARKETING MARGIN ACCOUNT BETWEEN THE PRODUCER AND CONSUMER PRICE OF SOME VEGETABLE CROPS IN THE PROVINCE OF BAGHDAD AND THE PRICE OF THE AGRICULTURAL SEASON FOR SUMMER 2014. (English)
المؤلفون: محمد احمد, احمد, هاشم ثامر, غسان, عبد الكريم منهل, محمد
المصدر: Iraqi Journal of Agricultural Sciences; 2016, Vol. 47 Issue 4, p997-989, 9p
مصطلحات موضوعية: VEGETABLE farming, WHOLESALE trade, EGGPLANT, ONIONS, PACKING for shipment
Abstract (English): This research aims to, analyze and estimate marketing margins and the relative importance of some vegetable crops in the province of Baghdad and then estimate the product share and wholesaler and retailer of consumer Iraqi dinars spent boil vegetable crops studied Results of the study showed that the margin catalog crops fresh vegetables varies from time to harvest as it was about 316 dinars Tomato and 315 for the option of water and 421.3 dinars eggplant and 448.5 dinars potato and 425.5 dinars onions dry. How much the product share of consumer spending was about %58.3 and tomatoes %59.7 of the option and water %52.3 of the eggplant and %56.2 and potatoes 49.8% of dry onions. The share of the wholesale of consumer spending about 12% and tomatoes %13.5 of the option and water %11.2 of the eggplant and %9.5 and potato %9.2 onion dry. What share of the retailer of consumer spending about % 29.7 and tomatoes 23.3% of the option and water (36.4%) of the eggplant and 34.2% and potatoes 41.0% of dry onions. The relative importance of the terms of marketing margin for vegetable crops school came first prize profit retailer as it drew %42.6, and came in second place transportation as the percentage %18.8. And the third place came the profits of the wholesaler as the percentage %17.7, And it was ranked fourth marketing operations costs as the percentage %10.1 it ranked fifth packing costs amounting to % 9.2 . It came sixth rank as loading costs amounted to %1.3. And that the margin between the search marketing is relatively high despite the decline in its absolute value, to the short distance between the producer and the consumer on the one hand and the lack of marketing tasks on the other hand care. Find recommendations came out of perhaps the most important work to raise marketing efficiency by changing market performance so that leads to lower costs functionality without modifying or reducing benefits or increasing the marketing benefits of marketing services without increasing marketing costs or achieve both. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى حساب وتحميل الهوامش التسويقية لبعض محاصيل الحضر في محافظة بغداد ومن ثم تقدير نصيب المنتج وتاجر الجملة والتجزئة من دينار المستهلك العراقي المنفق عمى محاصيل الخضر المدروسة. قد أوضحت نتائج الدراسة إن الهامش التسويقي لمحاصيل الخضر الطازجة يتباين من محصول ألخر إذ بلغ نحو 316 دينار للطماطة و315 دينار لخيار الماء و3.421 دينار للباذنجان و5.448 دينار للبطاطا و 5.425 دينار للبصل اليابس. كما بلغ نصيب المنتج من إنفاق المستهلك نحو 3.58 % للطماطا و 7.59 %لخيار الماء و 3.52 %للباذنجان و 2.56 للبطاطا و 8.49 للبصل اليابس. أما نصيب تاجر الجملة من إنفاق المستهلك بلغ نحو12 %الطماطة و 5.13 %لخيار الماء و 2.11 % للباذنجان و 5.9 % للبطاطا و2.9 %للبصل اليابس. أما نصيب تاجر التجزئة من إنفاق المستهلك نحو7.29 % للطماطا و 3.23 %لخيار الماء و 4.36 % للباذنجان و2.34 % للبطاطا و0.41 للبصل اليابس جدول. أما الأهمية النسبية لبنود الهامش التسويقي لمحاصيل الخضر المدروسة, فجاءت بالمرتبة الأولى أرباح تاجر التجزئة إذ بلغت 6.42 ,% وجاءت بالمرتبة الثانية تكاليف النقل إذ بلغت 8.18 ,%وجاءت بالمرتبة الثالثة أرباح تاجر الجملة إذ بلغت 7.17 ,%وجاءت بالمرتبة الرابعة تكاليف العمليات التسويقية إذ بلغت 1.10 ,%وجاءت بالمرتبة الخامسة تكاليف التعبئة إذ بلغت 2.9 %وجاءت بالمرتبة السادسة تكاليف التحميل إذ بلغت 3.1 .%وقد بين البحث إن الهامش التسويقي مرتفع نسبيا بالرغم من انخفاض قيمته المطلقة وذلك لقصر المسافة بين المنتج والمستهلك من ناحية ولعدم العناية بالمهام التسويقية من ناحية أخرى. وقد خرج البحث بتوصيات لعل من أهمها العمل على رفع الكفاءة التسويقية من خلال تغير الأداء السوقي بحيث يؤدي إلى خفض تكاليف الأداء الوظيفي دون تعديل أو خفض المنافع التسويقية أو زيادة منافع الخدمات التسويقية دون زيادة التكاليف التسويقية أو تحقيق الاثنين معا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Iraqi Journal of Agricultural Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index