دورية أكاديمية

درجة معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية للتقويم الواقعي، وممارساته، وصعوبات استخدامه في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية للتقويم الواقعي، وممارساته، وصعوبات استخدامه في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن (Arabic)
Alternate Title: Degree of Social Studies Teachers’ Knowledge of Authentic Assessment, its Practices and Usage Difficulties in the UNRWA Schools Jordan. (English)
المؤلفون: محمد إبراهيم قطاوي, زيد سليمان العدوان
المصدر: Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh; Jun2016, Vol. 30 Issue 119 Part2, p193-236, 44p
Abstract (English): This study aims to reveal the degree of social studies teachers’ knowledge of the Authentic Assessment, its practices and usage difficulties in the UNRWA schools in the light of some variables. Study sample consisted of (35) male and female social studies teachers in the UNRWA schools in Jordan randomly selected. To achieve the study’s goals, a test which consists of (20) items is prepared to measure the degree of the social studies’ teachers’ knowledge of the Authentic Assessment, and a survey list consisting of (20) practice, to measure the degree of their Authentic Assessment practice. Moreover, a questionnaire consisting of (15) difficulties encountering them during their use of the Authentic Assessment strategies and tools. Study results showed that the social studies teachers’ knowledge and practicing the Authentic Assessment was at a medium degree, while the difficulties that encounter teachers of social studies during the use of the Authentic Assessment came at a high degree. Also, the results showed apparent statistically significance differences (α ⩾ 0.5) between the means of the sample’s individuals assessment regarding the degree of Authentic Assessment knowledge and practice, and its usage difficulties that can be attributed to gender variable in favor of females, and the absence of differences between the means of the sample’s individuals Assessment regarding the degree of Authentic Assessment knowledge and practice that can be attributed to the teaching experience variable. The results showed that there are statistically significant differences in the Authentic Assessment usage difficulties that can be attributed to the teaching experience in favor of the Assessment of those with teaching experience (1-5 years), and the absence of differences between the means of the sample individuals’ Assessment at the degree of knowledge, practicing and usage difficulties of the Authentic Assessment that can be attributed to the interaction of the gender and teaching experience variables. The researchers recommended reconsidering the training programs provided to the teachers in service in the field Authentic Assessment strategies and tools. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الكشف عن درجة معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية للتقويم الواقعي، وممارساته، وصعوبات استخدامه في مدارس وكالة الغوث الدولية في ضوء بعض المتغيرات. تكونت عينة الدراسة من (٣٥) معلماً ومعلمة للدراسات الاجتماعية في مدارس وكالة الغوث الدولية في الأردن للعام الدراسي ٢٠١٢/ ٢٠١٣، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. لتحقيق أهداف الدراسة، تم إعداد اختبار مكون من (٢٠) فقرة لقياس درجة معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية للتقويم الواقعي، وقائمة رصد مكونة من (٢٠) ممارسة لقياس درجة ممارستهم له، واستبانة تكونت من (١٥) صعوبة للتعرف على درجة الصعوبات التي تواجههم عند استخدامهم لاستراتيجيات التقويم الواقعي وأدواته. أظهرت نتائج الدراسة أن معرفة المعلمين والمعلمات وممارساتهم للتقويم الواقعي كانت بدرجة متوسطة، في حين جاءت الصعوبات التي يواجهها معلمو ومعلمات الدراسات الاجتماعية عند استخدامهم للتقويم الواقعي بدرجة عالية. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α <0.05) بين متوسطات تقديرات أفراد العينة عند درجة معرفة وممارسة التقويم الواقعي، وصعوبات استخدام التقويم الواقعي، تعزى لمتغير الجنس، وذلك لصالح الإناث. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات أفراد العينة عند درجة معرفة وممارسة التقويم الواقعي، تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، كما أظهرت النتائج أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية في صعوبات استخدام التقويم الواقعي تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، وذلك لصالح تقديرات ذوي الخبرة التدريسية (١-٥ سنوات)، وعدم وجود فروق بين متوسطات تقديرات أفراد العينة عند درجة معرفة وممارسة وصعوبات استخدام التقويم الواقعي، تعزى للتفاعل بس متغيري الجنس والخبرة التدريسية. وأوصى الباحثان بإعادة النظر في البرامج التدريبية التي تقدم للمعلمين أثناء الخدمة في مجال استراتجيات التقويم الواقعي وأدواته. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education / Al Mejlh Altrbwyh is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index