دورية أكاديمية

أثر التسويق الإلكتروني في تحقيق رضا عملاء البنوك: د ا رسة حالة (بنك الأردن التجاري)

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر التسويق الإلكتروني في تحقيق رضا عملاء البنوك: د ا رسة حالة (بنك الأردن التجاري) (Arabic)
Alternate Title: The Effect of E-Marketing on Achieving Banks Clients' Satisfaction: Case Study (Bank of Jordan). (English)
المؤلفون: فراس مسلم أبوقاعود, عماد أحمد الدهيمات
المصدر: Dirasat: Administrative Sciences; 2016, Vol. 43 Issue 1, p203-220, 18p
مصطلحات موضوعية: INTERNET marketing, CELL phones, AUTOMATED teller machines, ELECTRONIC services, HYPOTHESIS
Abstract (English): The study aimed to identify the effect of E-marketing on achieving clients satisfaction in Bank of Jordan (case study) and measuring the effect of E-Marketing through diversification of the E-Communication means represented by the Website, Mobile Phone and ATM in providing E-Services. This helps the Bank in achieving client's satisfaction, ensuring their loyalty to the bank, attracting new clients and improving its competitive position. The study has adopted two main Hypotheses focused on the role of E-Marketing by E-Services and ECommunication means in achieving clients' satisfaction in the Bank of Jordan. The Data were collected from clients Society in Amman by using randomly sampling method. A total of 340 clients took part in the present study. The study has reached two main important results; first, There is an effect of E-Marketing via E-Services on achieving clients' satisfaction in Bank of Jordan. Second, There is an effect of E-Marketing on achieving clients' satisfaction Through diversification of the E-Communication means. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التسويق الإلكتروني في تحقيق رضا العملاء بدراسة حالة بنك الأردن التجاري، حيث اعتمدت الدراسة في تقييم أثر التسويق الإلكتروني الذي يمارسه بنك الأردن في تحقيق رضا عملائه من خلال تقديم خدماته بشكل إلكتروني، وتوفير مجموعة من وسائل الاتصال الإلكترونية ممثلة بالموقع الإلكتروني والهاتف النقال وأجهزة الصراف الآلي للاتصال بالعملاء. وذلك من اجل الوصول إلى نتائج تساعد بنك الأردن وكذلك البنوك التجارية الأخرى في تحقيق رضا عملائها وضمان ولائهم مما قد يسهم في جذب عملاء جدد ويعزز موقعه التنافسي. وقد اعتمدت الدراسة فرضيتين رئيسيتين تمحورتا حول أثر التسويق الإلكتروني في تحقيق رضا عملاء بنك الأردن عبر تقديم الخدمات الإلكترونية بواسطة وسائل الاتصال الإلكترونية من خلال الموقع الإلكتروني والهاتف النقال وأجهزة الصراف. وقد تكون مجتمع الدراسة من عملاء بنك الأردن في العاصمة عمان جمعت منهم البيانات بأسلوب العينة العشوائية وقد اشتملت العينة على (340) عميلا. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: - هنالك تأثير للتسويق الإلكتروني عبر الخدمات الإلكترونية في تحقيق رضا عملاء بنك الأردن التجاري. - يوجد تأثير ذو دلالة للتسويق الإلكتروني في تحقيق رضا عملاء بنك الأردن من خلال تنوع وسائل الاتصال الإلكترونية التي اعتمدتها الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Administrative Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:1026373X
DOI:10.12816/0028457