دورية أكاديمية

أثر نظام المعلومات التسويقية على القدرة التنافسية للمنشآت الزراعية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر نظام المعلومات التسويقية على القدرة التنافسية للمنشآت الزراعية (Arabic)
Alternate Title: The impact of marketing information system on competitive capacity of agricultural enterprises. (English)
المؤلفون: جحجاح, محسن سليم, عليو, محمود مصطفى, زرقة, أبو العلاء حاتم
المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 1, p281-292, 12p
Abstract (English): This study aimed to determine the impact of the marketing information system to achieve competitive capacity of agricultural enterprises in the Syrian coast, to achieve the objectives developed the questionnaire for the purpose of primary data collection, where the number of valid questionnaire for analysis (94) questionnaire, and used the (SPSS. 16) software for the analysis of questionnaire data.. The study found that there is a strong correlation relationship between databases and competitive capacity , while there is a weak correlation between each of the marketing research, marketing intelligence and competitive capacity, while there is a medium correlation between assist system in decision-making and competitive capacity. It was found that there is a positive effect of the components of the marketing information system on the competitive advantage indicators, namely: market share, business reputation, customer satisfaction. The study recommend several recommendation the following most notably: paying attention to the design of an integrated system within the organizational structure of the business marketing information which its mission is to provide adequate and necessary information in order to achieve competitive capacity, with an emphasizing on the need to use the data provided important information databases, and with the need not to overlook the other important sources which provide the information. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى تحديد أثر نظم المعلومات التسويقية في تحقيق القدرة التنافسية في المنشآت الزراعية في الساحل السوري. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث كان عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (94) استبانة، واستخدمت برمجية (SPPS. 16) لتحليل بيانات الاستبانة، وجدت الدراسة أنه توجد علاقة ارتباط قوية بين قواعد البيانات والقدرة التنافسية، في حين كانت هذه العلاقة ضعيفة بين كل من بحوث التسويق، الذكاء التسويقي والقدرة التنافسية، ومتوسطة بين نظام المساعدة على اتخاذ القرار والقدرة التنافسية. كما وجِد أن هناك أثراً إيجابياً لمكونات نظام المعلومات التسويقية على مؤشرات القدرة التنافسية وهي: الحصة السوقية، السمعة التجارية، وإرضاء الزبائن. وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات كان أبرزها، الاهتمام بتصميم نظام متكامل ضمن الهيكل التنظيمي للمنشأة للمعلومات التسويقية مهمته توفير المعلومات الكافية واللازمة من أجل تحقيق القدرة التنافسية، مع التأكيد على ضرورة الاستفادة من قواعد البيانات الموفرة للمعلومات المهمة مع ضرورة عدم إغفال أهمية المصادر الأخرى الموفرة للمعلومات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index