دورية أكاديمية

فاعلية الذات والعوامل الخمسة الكبرى وعلاقتهما في اتخاذ القرار لدى مديرات المدارس بمدينة الرياض

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية الذات والعوامل الخمسة الكبرى وعلاقتهما في اتخاذ القرار لدى مديرات المدارس بمدينة الرياض (Arabic)
Alternate Title: SELF-EFFICACY AND THE BIG FIVE FACTORS AND THEIR RELATIONSHIP WITH DECISION-MAKING AMONG FEMALE SCHOOLS' PRINCIPALS IN RIYADH CITY. (English)
المؤلفون: المطيري, إيمان غزاي ثامر سويلم
المصدر: Journal of Education - Sohag University; 2017, Issue 47, p531-649, 119p
Abstract (English): The main purpose of the study reported in this thesis was to identify general feature of self-efficacy and the big five personality factors, and relationship between them. Further, the current study aimed at investigating relationship between each with decision-making, and detect possibility of the big five personality factors to predict selfefficacy, and the possibility of both to predict decision-making among female schools' principals in Riyadh City. The study sample consisted of (N= 220) female principals of public schools in Riyadh City with a percentage of (39%) of the study population. In order to collect data and test the study variables several tools were used. These were; Demographic Information Form prepared by the researcher, Selfefficacy Scale excerpt from (Hisham Abdullah, Essam El Akkad, 2008), the Big Five Personality Factors Scale prepared by Costa and MacCrae (1992) and the Decision-making Scale that used by each of Abdoun (d. v) and Subaie (2001). These tools were re-formulated by the researcher to be appropriate for the current study. Through multiple statistical processors by using (SPSS), researcher reached the following results: school principals showed high significant degree in self-efficacy and its dimensions, and they showed high significant degree in some factors of big personality factors (Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness, and moderately degree in Openness factor, and a low significant degree in Neuroticism factor. Results also revealed that there is a positive significant relationship between self-efficacy and some factors of big personality factors :(Extraversion, Openness, Conscientiousness( , and negative significant relationship with Neuroticism factor, and no significant relationship with Conscientiousness and Agreeableness, and there is a positive significant relationship between self-efficacy and decision-making, and a positive significant relationship between some factors of the big personality factors: (Extraversion, Openness, Agreeableness, Conscientiousness) and decision-making, and negative significant relationship with Neuroticism factor, also confirmed that there was no statistically significant differences in self-efficacy and the big five personality factors according to the demographic variables (years of experience, educational stage). The study also found that some factors of the big five personality factors have the ability to predict self-efficacy and greater ability is in predicting Extraversion, followed by Conscientiousness. In addition, self-efficacy and some factors of the big five factors have the ability to predict the decision-making, according to the following order: self-efficacy then Extraversion factor, then Conscientiousness factor. At last, findings of the current study were discussed and interpreted; the researcher also presented a package of recommendations and suggestions for future studies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): وكان الغرض الرئيسي من الدراسة في هذه الرسالة هو التعرف على السمة العامة للكفاءة الذاتية والعوامل الخمسة الشخصية الكبيرة، والعلاقة بينهما. كما هدفت الدراسة الحالية إلى البحث في العلاقة بين كل من عملية صنع القرار والكشف عن إمكانية وجود عوامل شخصية خمسة كبيرة للتنبؤ بالسلامة الذاتية وإمكانية التنبؤ باتخاذ القرارات بين مديري المدارس في مدينة الرياض. وتكونت عينة الدراسة من (ن = 220) من مديرات المدارس الحكومية بمدينة الرياض بنسبة (39٪) من مجتمع الدراسة. من أجل جمع البيانات واختبار متغيرات الدراسة تم استخدام عدة أدوات. هذه كانت؛ استمارة المعلومات الديموغرافية التي أعدها الباحث، مقياس مقتنيات الذات من (هشام عبد الله، عصام العقاد، 2008)، مقياس العوامل الشخصية الخمسة الكبار الذي أعده كوستا وماكراي (1992)، ومقياس صنع القرار الذي استخدمه كل من عبدون ( (د) و سوباي (2001). وقد قام الباحث بإعادة صياغة هذه الأدوات لتكون مناسبة للدراسة الحالية. من خلال المعالجات الإحصائية المتعددة باستخدام (سبس)، توصل الباحث إلى النتائج الآتية: أظهر مدراء المدارس درجة عالية في الكفاءة الذاتية وأبعادها، وأظهروا درجة عالية في بعض عوامل العوامل الشخصية الكبيرة (الانبساطية، التوافق، الضمير، ودرجة معتدلة في عامل الانفتاح، ودرجة معنوية منخفضة في عامل العصابية، كما أظهرت النتائج وجود علاقة معنوية موجبة بين الكفاءة الذاتية وبعض عوامل العوامل الشخصية الكبيرة: (الانبساط والانفتاح والضمير (والعلاقة السلبية السالبة) مع عامل العصابية، وليس هناك علاقة كبيرة مع الضمير والاتفاق، وهناك علاقة إيجابية إيجابية بين الكفاءة الذاتية وصنع القرار، وعلاقة إيجابية إيجابية بين بعض العوامل من العوامل الشخصية الكبيرة: (الانبساطية والانفتاح والاتفاق، الضمير) وصنع القرار، أ (د) وجود علاقة معنوية ذات دلالة إحصائية مع عامل العصابية، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاءة الذاتية والعوامل الخمسة الكبيرة للشخصية تبعا للمتغيرات الديموغرافية (سنوات الخبرة، المرحلة التعليمية). ووجدت الدراسة أيضا أن بعض العوامل من العوامل الخمسة الشخصية الكبيرة لديها القدرة على التنبؤ بكفاءة الذات وقدرة أكبر في التنبؤ الانبساط، تليها الضمير. وبالإضافة إلى ذلك، والكفاءة الذاتية وبعض العوامل من العوامل الخمسة الكبرى لديها القدرة على التنبؤ بعملية صنع القرار، وفقا للترتيب التالي: الكفاءة الذاتية ثم عامل الانبساط، ثم عامل الضمير. وأخيرا، تمت مناقشة نتائج الدراسة الحالية وتفسيرها؛ كما قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات للدراسات المستقبلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index