دورية أكاديمية

دور المرسم الحر في تشجيع الطالب الجامعي على ممارسة أنشطة الفنون التشكيلية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المرسم الحر في تشجيع الطالب الجامعي على ممارسة أنشطة الفنون التشكيلية (Arabic)
Alternate Title: The Role of Open Art Studio in Encouraging University Students to Practice Art Activities. (English)
المؤلفون: اليحيائي, فخرية بنت خلفان, العامري, محمد, الحجري, سلمان, المعمري, بدر, عبد المولى, وسام
المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2016, Vol. 3 Issue 2, p427-439, 13p
Abstract (English): The current study aims to explore the role of the Open Art Studio in encouraging university students to practice arts. It seeks to answer the following main research questions: What is the role of the Open Art Studio in enhancing university-students' life in terms of educational, sociological and physiological aspects? The findings of the study show the importance of practicing art activities in the Open Art Studio in enhancing university-students' life as well as analyzing the integrating role of the educational, physiological and sociological of practicing art in the Open Art Studio. This study ended with some important recommendations such as the importance of higher educational institutions in encouraging students' participation in practicing all types of arts activities and supporting them and offering incentives, the necessity of art specialists participating at universities in planning policy of outside classrooms activities and supervising these activities according to their specializations, and allocating some time in the study timetable for practicing extracurricular activities in all university disciplines. Finally, it recommends the need to further study the difficulties behind the university students' limited number of visits to Open Art Studios. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفـت الدراسـة الحاليـة إلـى تعـرف دور المرسـم الحـر فـي تشـجيع الطالـب فـي المرحلـة الجامعيـة علـى ممارسـة أنشـطة الفنـون التشـكيلية. وسـعت إلـى الإجابـة عـن سـؤال البحـث الرئيـس المتمثـل فـي: مـا أهميـة الالتحـاق بالمرسـم الحـر فـي إثـراء حيـاة ُخدم المنهـج الوصفـي التحليلـي فـي هـذه الدراسـة، حيـث اسـتعرضت ً، واجتماعيـا، وسـيكولوجيا؟ وقـد اسـت الطالـب الجامعـي تربويـا الدراسـة أهميـة ممارسـة أنشـطة الفنـون التشـكيلية فـي المرسـم الحـر فـي حيـاة الطالـب الجامعـي. وخرجـت الدراسـة بعـدد مـن التوصيـات أهمهـا: ضـرورة تشـجيع مؤسسـات التعليـم العالـي لمشـاركة الطـاب فـي أنشـطة المراسـم الحـرة بجميـع أنواعهـا مـن خـال تشـجيعهم ومكافأتهـم وإيجـاد الحوافـز،وضـرورة مشـاركة المتخصصيـن فـي مجـالات الفنـون بالجامعـات فـي وضـع خطـط أنشـطة المراسـم الحـرة فـي داخـل الجامعـة وتوزيـع الإشـراف بينهـم كال علـى حسـب تخصصـه، مـع تخصيـص أوقات فـي الجدول ً التوصيـة بضـرورة دراسـة معوقـات قلـة زيـارة الدراسـي لممارسـة أنشـطة المرسـم الحـر لجميـع التخصصـات بالتنـاوب، و أخيـرا المراسـم الحـرة بالنسـبة للطـاب فـي مؤسسـات التعليـم العالـي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index