دورية أكاديمية

بزوغ وأفول الملاحة والمراكز الملاحية عند العرب قبل الإسلام

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: بزوغ وأفول الملاحة والمراكز الملاحية عند العرب قبل الإسلام (Arabic)
Alternate Title: Rise and fall of Maritime Hubs in Pre-Islamic Arabia. (English)
المؤلفون: أسمهان سعيد الجرو
المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2017, Vol. 8 Issue 3, p57-69, 13p
Abstract (English): Since prehistoric times, the geography of the Arabian Peninsula had a great impact on the growth and development of centers of civilization and maritime hubs. Indeed, starting from the third millennium BC, a number of urban centers of civilization have emerged in the Arab region such as Mesopotamia, Magān (old name of Oman), Dilmun (Bahrain), Pharaonic Egypt, Phoenicia, the Nabataeans, and the ancient South Arabia (Yemen) where such centers reached a high level of development and growth. Arab trade reached a peak in the 1st millennium BC due to the commerce of frankincense and myrrh. The Arabs, who had mastered sea navigation through geographical and astronomical knowledge and had a great experience of maritime routes as well as the secrets of the monsoon and boat industry, dominated the vast eastern trade. During the fourth century AD, the world began to see signs of serious conflicts with religious dimensions and huge political and economic consequences. Furthermore, the lucrative Arab trade of incense lost its importance because of the demise of paganism in the Middle East and Europe. With the emergence of Islam, the Arabs regained their lost maritime domination in the Indian Ocean. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): منذ عصور ما قبل التاريخ ارتبط العرب بالبحر حيث استجابوا لمقتضيات جغرافية بلادهم، التي تميزت بمقومات جغرافية كان لها الفضل الكبير في نمو وتطور مراكزها الحضارية وحركتها الملاحية، فشبه جزيرة العرب تحتل موقعاً جغرافياً متميزاً في قلب العالم القديم، وتحيط بها المسطحات المائية من ثلاث جهات بخط ساحلي بالغ الطول، يدور من خليج السويس غرباً إلى رأس الخليج العربي شرقاً. منذ الألف الثالث ق.م برز في بلاد العرب عدد من المراكز الحضارية كحضارة بلاد الرافدين وماجان )عُمان القديمة(، ودلمون )البحرين(، ومصر الفرعونية، والفينيقيين والأنباط، والعرب الجنوبيين )اليمن القديم(، وقد بلغت هذه المراكز مستوى عاليا من التطور والازدهار. وفتحت الخبرة العالية التي اكتسبها العرب بشؤون الملاحة الباب أمامهم واسعاً للسيادة على التجارة الشرقية والوصول إلى مصادرها في الشرق، بفضل معرفتهم بأسرار الرياح الموسمية، ومعرفتهم الجغرافية والفلكية، ومنذ القرن الرابع الميلادي فقدت الملاحة العربية مكانتها بسبب الضعف والتمزق الداخلي وأطماع الدول العظمى التي ما فتئت تسعى للهيمنة على تجارة الشرق ومنافذها البرية والبحرية. كل تلك الأسباب أدت إلى انهيار الملاحة العربية فارتبكت تجارتهم وفقدت تجارة اللبان وغيرها من السلع رواجها، بخاصة بعد زوال الوثنية من الشرق الأوسط وأوروبا، ومع بزوغ الإسلام استعادت الأمة العربية مجدها البحري من جديد. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index