دورية أكاديمية

دراسة الخصائص الاقتصادية والاجتماعية للنحالين والتسويق المباشر لمنتجات النحل في سورية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دراسة الخصائص الاقتصادية والاجتماعية للنحالين والتسويق المباشر لمنتجات النحل في سورية (Arabic)
Alternate Title: Study of the Economic and Social Characteristics of Beekeepers and the Direct Marketing for Bee Products in Syria. (English)
المؤلفون: غوش, محمد عبد اللطيف, جحجاح, محسن, عليو, محمود, مكيس, خليل
المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 3, p757-775, 19p
Abstract (English): This study was conducted at Tartous, in order to study the social and economic characteristics of beekeepers, and to study aspects of the marketing process for products of bees, and calculate some of marketing indicators. In this study was used the descriptive economic analysis, mathematical analysis, and data were collected through personal interview using a questionnaire method, where the number of apiaries 180. Used the statistical program Spss19 as a basis to analyze the data and get results. The average total cost of beekeeping and marketing of its products were 8498.6 SP\hive, reaching ratio costs production to 83.61%, and marketing cost 16.39% of the total college costs. While average productivity revenue of the hive19262.8 sp, constitute sales revenues approximately 90.04% of them. Total marketing margin per kilo reached honey marketer 831.1 SP (57.72 % of the sales price). It amounted to marketing profits per kilo of honey some 659 Syrian pounds, and profit ratio 45.78% of the sales price, and marketing efficiency reached 77.89%. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): نُفذت الدراسة في محافظة طرطوس، بهدف دراسة خصائص النحالين الاجتماعية والاقتصادية، ودراسة جوانب العملية التسويقية لمنتجات النحل، وحساب عدد من المؤشرات التسويقية للعسل المسوّق وفق المسلك المباشر (مُنتِج مستهلك). استُخدم في الدراسة أسلوب التحليل الاقتصادي الوصفي، والتحليل الرياضي، وجُمِعت البيانات عن طريق المقابلة الشخصية باستخدام أسلوب الاسبتانة، حيث بلغ عدد المناحل المُستبانة 180 منحلاً، واستُخدم البرنامج الإحصائي Spss19 كأساس لتحليل البيانات والحصول على النتائج. بلغ متوسط التكاليف الكلية لتربية نحل العسل وتسويق منتجاتها 8498.6 ليرة سورية لكل خلية، وبلغت نسبة التكاليف الإنتاجية 83.61 %، وتكاليف العمليات التسويقية 16.39 % من إجمالي التكاليف الكلية. بينما بلغ متوسط العائدات الإنتاجية للخلية 19262.8 ليرة سورية، تشكل إيرادات البيع نحو 90.04 % منها. كما بلغ الهامش التسويقي الإجمالي للكيلو الواحد من العسل المسوّق 831.1 ليرة سورية، بنسبة 57.72 % من سعر البيع، وحققت مبيعات الكيلو الواحد من العسل أرباحاً تسويقية للمُنتِج بلغت نحو 659.2 ليرة سورية، بمعدل ربح 45.78 % من سعر البيع، وبلغت كفاءته التسويقية 77.89 %. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index