دورية أكاديمية

أسباب إقبال الفلسطينيين على الالتحاق بالتعليم العالي من وجهة نظر الطلبة في الجامعات الفلسطينية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أسباب إقبال الفلسطينيين على الالتحاق بالتعليم العالي من وجهة نظر الطلبة في الجامعات الفلسطينية (Arabic)
Alternate Title: The reasons of the Palestinians' demand for higher education from the perspective of students at the Palestinian universities. (English)
المؤلفون: ربيع شفيق لطفي عطير
المصدر: Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research; dec2016, Vol. 36 Issue 2, p219-233, 15p
Abstract (English): The study aimed to identify the reasons of the Palestinians' demand for higher education from the perspective of students at the Palestinian universities during the second semester of the academic year (2015/2016). It also aimed to identify the effect of the variables (university, gender, place of residence, discipline and average) on the Palestinian demand for higher education. The researcher used a questionnaire as a study tool, which consisted of 25 items. The internal consistency and reliability of the study tool was verified, where the overall reliability coefficient was 0.89. The study sample consisted of 15% of the study population, which involved 210 fourth-year students at the Al-Quds Open University and the Palestine Technical University. The study results showed that the all domains of study were very high, including psychological, social, scientific, and economic factors and overall degree. There were no significant differences in terms of gender and discipline. However, there were significant differences in the variable of place of residence under the psychological domains, the variable of discipline under the scientific domains, and variable of academic average under the entire domains with the overall degree. The study recommended that the universities should identify and refine trends among students to achieve public interest. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى التعرف على أسباب إقبال الفلسطينيين على الالتحاق بالتعليم العالي في الجامعات الفلسطينية في الفصل الثاني من العام الد ا رسي 2016/2015 (، والى معرفة أثر متغي ا رت كل من: الجامعة، والجنس، ومكان السكن، والتخصص، والمعدل الت ا ركمي، في تقييم أسباب الإقبال على التعليم (العالي. وقد استخدم الباحث الاستبانة كأداة للد ا رسة، إذ تكونت من) 25 (فقرة ، وقد تم التحقق من صدق أداة الد ا رسة وثباتها، حيث بلغ معامل الثبات الكلي 0.89 (.و اشتملت عينة الد ا رسة على 15 % من مجتمع الد ا رسة حيث تكونت من) 210 (طالب وطالبة من طلاب السنة ال ا ربعة في جامعتي القدس المفتوحة (و فلسطين التقنية/خضوري. حيث أظهرت نتائج الد ا رسة: أن جميع مجالات الد ا رسة وهي مجال الأسباب النفسية والاجتماعية والعلمية والاقتصادية والدرجة الكلية حصلت على رتبة مرتفعة جداً، وأظهرت كذلك بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على الجنس والتخصص، وتوجد فروق على متغير مكان السكن في مجال الأسباب النفسية ومتغير التخصص على مجال الأسباب العلمية ومتغير المعدل الت ا ركمي على جميع المجالات مع الدرجة الكلية. ومن أهم التوصيات التي أوصت بها الد ا رسة: ضرورة أن تقوم الجامعات بالتعرف على توجهات الطلبة وصقل هذه التوجهات لتصب بالمصلحة العامة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research is the property of Journal of the Association of Arab Universities for Higher Education Research and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index