دورية أكاديمية

في القضايا البيو- اخلاقية لتنمية القيم العلمية ومهارات التفكير الناقد لدى الطلبة الموهوبين في مركز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين في أبها

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: في القضايا البيو- اخلاقية لتنمية القيم العلمية ومهارات التفكير الناقد لدى الطلبة الموهوبين في مركز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين في أبها (Arabic)
المؤلفون: خالد عبدالله الحموري, محمد محمود القسيم
المصدر: Journal of Education - Sohag University; Jul2018, Vol. 53 Issue 1, p147-173, 27p
Abstract (English): This study aimed to recognize the effectiveness of enhanced program in bio-ethical issues in order to improve critical thinking and scientific values among gifted students in the prince Faisal bin Khalid center in Abha. The study sample consisted of (54) talented students who enrolled the prince Faisal bin Khalid center, and this sample was chosen intentionally, and divided equally into two groups. Where the current study adopted the semi-experimental method. And in order to answer this study questions, the following materials had been used: · California scale of critical thinking 2000. · The scientific values scale, that prepared by researches. Also, it had been confirmed the authenticity of study tools. Moreover, the two researches prepared a group of enhanced activities in the bioethical issues according to enrichment strategies. And after the pre, post application of the study materials, data were collected and processed statistically by using a number of an appropriate statistical methods, such as averages, standard deviation, and t-test. Finally, this study results concluded the following: - There were statistically significant differences at significance level (0.000) among the averages of talented students - both groups: the experimental and the control groups- in the pre, post application of critical thinking's test, the scientific values' test, and the differences were in favor of the experimental group in the post-test. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إثرائي في القضايا البيو- اخلاقية لتنمية القيم العلمية و مهارات التفكير الناقد لدى الطلبة الموهوبين في مركز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين في أبها. تكونت عينة الدراسة من ( 54 ) طالبا من الطلبة الموهوبين الملتحقين في مركز الامير فيصل بن خالد لرعاية الموهوبين، تم اختيارها بالطريقة القصدية، تم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، حيث اتبعت الدراسةالحالية المنهج شبه التجريبي. وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم استخدام الأدوات الآتية: - مقياس القيم العلمية من اعداد الباحثان. - مقياس كاليفورنيا للتفكير الناقد 2000. كما قام الباحثان بإعداد مجموعة من الأنشطة الإثرائية في القضايا البيو اخلاقية وفق استراتيجية الإثراء. وبعد التطبيق القبلي البعدي لأدوات الدراسة تم جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام عدد من الأساليب الإحصائية المناسبة، كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار T-test. توصلت الدراسةإلى النتائج الآتية: بين متوسطي درجات وجود فروق داله إحصائيا عند مستوى الدلالة (a > 0.05) بين متوسطي درجات الطلبة الموهوبين - بين المجموعتين التجريبية والضابطة - في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التفكير الناقد ومقياس القيم العلمية وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية في الاختبار البعدي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index