دورية أكاديمية

أثر تمكين العاملين في الأداء التسويقي في البنوك الإسلامية الأردنية من وجهة نظر العاملين

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تمكين العاملين في الأداء التسويقي في البنوك الإسلامية الأردنية من وجهة نظر العاملين (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Employees Empowerment on Marketing Performance In Jordanian Islamic Banks. "From the Employee's Perspective". (English)
المؤلفون: ممدوح طايع الزيادات
المصدر: Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities; 2017, Vol. 17 Issue 1, p1-14, 14p
Abstract (English): This study aimes to determine the effect of employees empowerment which includes the following dimensions (teamwork, training, self orientation and capability) on marketing performance which includes the following dimensions (market share, profitability and sales) in Islamic banks of Jordan and from employees perspective. The study depended on questionnaire to collect data from the study sample which consisted of (156) employees from for Islamic banks (Jordan Islamic bank, Arab Islamic international bank, Jordan Dubai Islamic bank and Alrajhi bank). After distributing and collecting the study a questionnaires; SPSS software has been used through applying linear regression analysis. Moreover. The study presented theoretical framework that determines the importance of employees' empowerment in achieving marketing performance within the Islamic banks sector, the study also shoes the impact of employees empowerment on marketing performance in these banks. The study also recommends paying more attention to employees' empowerment in all domains that would increase thier performance. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى بيان أثر تمكين العاملين بأبعاده (فرق العمل، التدريب، التوجيه الذاتي، القدرة) في الأداء التسويقي بأبعاده (الحصة السوقية، الربح، المبيعات) في البنوك الإسلامية الأردنية من وجهة نظر العاملين. وقد اعتمدت الدراسة على الاستبيان في جمع البيانات من عينة الدراسة التي تكونت من (156) عاملا، تم توزيعها على (4) بنوك؛ هي: البنك الإسلامي، والبنك العربي الإسلامي الدولي، وبنك دبي الإسلامي الدولي، وبنك الراجحي. وبعد توزيع الاستمارات واسترجاعها تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (spss) باستخدام اختبار تحليل الانحدار الخطي. وقدمت الدراسة إطارا نظريا يبين أهمية تمكين العاملين في تحقيق الأداء التسويقي في قطاع البنوك الإسلامية. وتوصلت الدراسة إلى وجود أثر للتمكين بأبعاده في الأداء التسويقي في هذه البنوك. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام أكثر بتمكين العاملين في جميع المجالات التي تعمل على زيادة الأداء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities is the property of Zarqa Journal for Research & Studies in Humanities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:27888916
DOI:10.12816/0049966