دورية أكاديمية

الإنتاج والتسويق لمحصول البندورة المحمية: د ا رسة من الدول النامية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الإنتاج والتسويق لمحصول البندورة المحمية: د ا رسة من الدول النامية (Arabic)
Alternate Title: The Production and Marketing of Protected Tomato Crop: Evidence from Developing Countries. (English)
المؤلفون: أبو العلاء زرقة, محسن جحجاح
المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2017, Vol. 13 Issue 4, p1069-1078, 10p
Abstract (English): This research study aims to examine the tract marketing of protected tomato in the Syrian coast. It also investigates the production and marketing problems encountered by farmers of this crop. To this end, a questionnaire was designed to collect data. The number of questionnaires valid for analysis was 200. Software SPSS Version 16 was employed to analyze the elicited data. The results showed that 72.98% of protected tomatoes in the Syrian coast are sold at cardamom market, while 22.07% of the production is marketed to Conserves coefficient. In addition, the results demonstrated that 4.95% of protected tomatoes are marketed to the sorting and packaging plants to be exported abroad. With regard to the productivity problems facing tomato farmers, the problem of production input prices came in the first place, while the problem of liquidity necessary came in second place. Finally, the problem of agricultural pests came in the third place. With respect to the marketing problems, it has been concluded that the problem of brokers and middlemen were the most common problems facing tomato farmers, followed by the problem of high packaging prices, and finally the seasonal production problem. The results of the marketing cost analysis showed that marketing costs for the retailer came in the first place, and amounted to about 2.5 SL/ kg, followed by the product marketing costs, which amounted to about 2.23 SL/ kg, and finally the marketing costs for the wholesaler, which was 0.5 SL/ kg. The study concluded with several recommendations. Most notably, the study recommended raising the level of the price paid for the product in the case of marketing to Conserves coefficient, and drawing more attention to the importance of securing agricultural inputs at an acceptable price acceptable. The study also recommended the expansion in the production of cheap-price containers, especially those suitable to the marketed crop in accordance with the required specifications and standards. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث إلى دراسة المسالك التسويقية لمحصول البندورة المحمية في الساحل السوري، ودراسة المشاكل الإنتاجية والتسويقية التي تواجه مزارعي هذا المحصول. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث كان عدد الاستبانات الصالحة للتحليل (200) استبانة، واستخدمت برمجية (SPPS. 16) لتحليل بيانات الاستبانة. أظهرت النتائج أنَّ (72.98%) من البندورة المحميَّة في الساحل السوري تُسُّوق إلى سوق الهال، في حين أنَّ (22.07%) من الإنتاج يُسُّوق إلى معامل الكونسروة، و(4.95%) يُسُّوق إلى معامل الفرز والتوضيب بُغية التصدير الخارجي. وفيما يتعلَّق بالمشاكل الإنتاجيَّة التي تُواجه مُزارعي البندورة، جاءت مُشكلة أسعار مُستلزمات الإنتاج في المرتبة الأولى، في حين جاءت مُشكلة توفُّر السيولة اللازمة بالمرتبة الثانية، ومشكلة الآفات الزراعيَّة ثالثاً. أمَّا بالنسبة للمشاكل التسويقيَّة فقد توصَّلت الدراسة إلى أنَّ مُشكلة تحكُّم السماسرة والوسطاء كانت أكثر المشاكل التي تواجه مُزارعي البندورة، تلتها مشكلة ارتفاع أسعار العبوات، ثم مُشكلة موسميِّة الإنتاج. وأشارت نتائج تحليل التكاليف التسويقيَّة إلى أنَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر التجزئة جاءت بالمرتبة الأولى، وبلغت نحو (2.5 ل.س/كغ)، تلتها التكاليف التسويقيَّة للمُنتج، وبلغت نحو (2.23 ل.س/كغ)، ثمَّ التكاليف التسويقيَّة لتاجر الجُملة حيث بلغت (0.5 ل.س/كغ). وقد خرج البحث بعدة توصيات كان أبرزها، رفع مستوى السعر المدفوع للمُنتج في حالة التسويق إلى معامل الكونسروة، وتوجيه الأنظار إلى أهميِّة تأمين مُستلزمات الإنتاج الزراعي بالسعر المقبول، كما أوصت الدراسة بضرورة التوسُّع في إنتاج العبوات رخيصة الثمن والمُتناسبة مع نوع المحصول المُسَّوق ووفقاً للمُواصفات والمقاييس المطلوبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index