دورية أكاديمية

منهج تطويري مقترح في تعليم الإعراب للناطقين بغير العربية: الجملة في كتب النحو الحديثة نموذجاً

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: منهج تطويري مقترح في تعليم الإعراب للناطقين بغير العربية: الجملة في كتب النحو الحديثة نموذجاً (Arabic)
Alternate Title: Proposed Developmental method in teaching i‘rab to Non-Speakers of Arabic: Sentence in Modern Arabic Grammar Books as case study. (English)
Cadangan metod berperingkat dalam pengajaran I‘rab kepada Penutur Bukan Arab: Kajian kes ayat di dalam Buku Nahu Moden. (Malay)
المؤلفون: محمد صبري شهرير, السيد محمد سالم
المصدر: Journal of Linguistic & Literary Studies; 2018, Vol. 9 Issue 2, p132-150, 19p
Abstract (English): There were many complaints about the difficulty of grammar, in the past and present, especially among learners of non-Arabic native speakers. Thus, it should be facilitated as a important requirement and based on an educational basis, as it is required only if things are difficult. Hence, it was necessary to propose an enhanced model for the inherited declension, which is able to be expanded later for application in classrooms. There is no doubt that there is no magical way or secret idea for the students, which leads them directly to the desired goal, which is the composition ability of their sound pronunciation, and evaluate their tongues on the sound, but access to that valuable result is a combination of many factors enumerated research in this paper. The research presented descriptive analytical, ends with exercises on what was proposed. The goal is clear, and the way to it is in the content selection - arrangement - gradually, and then comes the good training based on the grounds of combining comprehensiveness and ease. If this achieved, research has become important in that it is a cycle of facilitation, and an idea of the development ideas sought by the institutions concerned with educational curricula and development. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تعددت الشكاوى من صعوبة النحو قديماً وحديثاً؛ وبخاصة من متعلميه من الناطقين بغير العربية؛ إذ إن التيسير مطلب شرعي وأساسي تعليمياً، ولا يطلب إلا إذا استصعبت الأشياء، ومن هنا كان من الواجب اقتراح نموذج تطويري للإعراب الموروث ابتداء، وقابل للتطوير لاحقاً؛ ويمكن تطبيقه في قاعات الدرس، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وهدفت إلى تيسير النحو للناشئة الذي أصبح من الأمور الضرورية والحتمية التي لا مناص منها. توصلت الدراسة إلى ما يأتي: الأصل من تعليم النحو هو المحاكاة والتقليد، وليس الحفظ والترديد، وأن مهارة الإعراب تكتسب بالتدرب على العلاقة بين الكلمات، وليس على ترتيبها في الجملة، وصعوبة العربية تعود إلى طريقة عرض النحويين لقواعدها، وامتلاؤها بالجدل والخلافات العقيمة، وأن دراسة التراكيب في المراحل المبكرة لذو أثر كبير في نماء ذوق الطلبة وتنمية قدراتهم اللغوية، ويجب التفرقة بين النحو بمفهوم تقويم اللسان من اللحن، ومفهومه الذي يبحث عن العلل والأسباب والعوامل. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Linguistic & Literary Studies is the property of International Islamic University Malaysia, Department of Arabic Language & Literature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index