دورية أكاديمية

تقويم أداء المشرف التربوي في المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي الفيزياء والأحياء

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقويم أداء المشرف التربوي في المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي الفيزياء والأحياء (Arabic)
Alternate Title: Evaluation of the performance of the educational supervisor in the secondary stage from the point of view of the physics and biology teachers. (English)
المؤلفون: أحمد جبار عليوي, أحمد عباس كريم
المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2018, Issue 41, p1026-1037, 12p
Abstract (English): The objective of the current research is to define the level of performance of the educational supervisor in the secondary stage from the point of view of the physics and biology teachers, The researchers adopted the analytical descriptive approach. After identifying the society, the sample was chosen in a simple random way, reaching (180) teachers and schools in the secondary schools located in the center of Diwaniya city, As for the research tool, a questionnaire was adopted (Jawad, 2017) consisting of (58) paragraphs. After extracting the cykometric properties of all the clauses of the questionnaire, the research tool was applied to the sample, The results found that the responses of the sample members ranged between the average and the acceptable. There are significant statistical differences according to the variables of the scientific qualification, gender, stage of study, years of service. In light of this, the researchers came up with a set of conclusions, recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث الحالي تعرف مستوى اداء المشرف التربوي في المرحلة الثانوية من وجهة نظر مدرسي الفيزياء والاحياء، إذ اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وبعد تحديد مجتمع البحث اختيرت العينة بالطريقة العشوائية البسيطة إذ بلغت (180) مدرس ومدرسّة في المدارس الثانوية الواقعة في مركز مدينة الديوانية، وفي ما يتعلق بأداة البحث فقد تم تبني استبانة (جواد، 2017 والمكونة من (58) فقرة، وبعد استخراج الخصائص السايكومترية لجميع فقرات الاستبانة، تم تطبيق اداة البحث على العينة، وخلصت النتائج إلى ان اجابات افراد عينة البحث تقع ما بين المتوسط والمقبول فيما يخص مستوى اداء المشرف التربوي، وهناك فروقاً احصائية معنوية على وفق متغيرات المؤهل العلمي، الجنس، مرحلة الدراسة، سنوات الخدمة، وفي ضوء ذلك خرج الباحثان بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index