دورية أكاديمية

واقع اكتساب الطالب الجامعي لمهارات التعلّم الذاتي والصعوبات التي تواجهه طلاب كلية التربية أساس إنموذجا

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع اكتساب الطالب الجامعي لمهارات التعلّم الذاتي والصعوبات التي تواجهه طلاب كلية التربية أساس إنموذجا (Arabic)
Alternate Title: The reality of the university student acquiring the skills of self-learning and the difficulties facing him The students of the Faculty of Education are a model. (English)
المؤلفون: محمد حبيب بابكر محمد, إبراهيم عثمان حسن عثمان, عثمان عبدالقادر محمد الجيلي, عبد الفراج زكريا
المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2019, Issue 42, p83-102, 20p
Abstract (English): The study aimed to identify the reality of the university student's acquisition of the skills of selflearning, and the difficulties it faces, as well as to identify statistically significant differences at the level (0.05) which are attributed to the variables of the study in terms of (gender, specialization, and housing). The study population consists of all students of the fifth semester of the Faculty of Education Basic Education Program, (142) in various specialization, a simple random sample of 50 students was selected, the descriptive analytical approach was applied, the descriptive analytical methodology was applied, the questionnaire was used as a tool for data collection and analyze by using the SPSS program to calculate the mean, standard deviations, and analysis of variance. The study reached the following important results: The students have activities and experiences of highly discretionary mid-process, the degree students take advantage of the computer in self-learning degree discretionary medium, the degree of students' access to and use of libraries in self-learning was at an intermediate level, there are difficulties faced by students in the acquisition of self-learning skills according to different terms and the degree of discretionary medium, there are no statistically significant due to the variables of the study according to the focus of activities and practical experience for students differences, In terms of (type, specialization, and housing), and there are no differences of statistical significance attributed to the variables of the study according to the axis of utilization of the computer in terms of (specialization, And housing), there are statistically significant due to the variable study by the axis to take advantage of the computer in terms of (gender) differences, and there are statistically significant due to the variable clubbing student libraries, in terms of variable differences (specialization). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع اكتساب الطالب الجامعي لمهارات التعلّم الذاتي، والصعوبات التي تواجهه، فضلاً عن التعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند الدلالة (0.05) والتي تعزى لمتغيرات الدراسة من حيث (النوع، التخصص، والسكن). يتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب الفصل الدراسي الخامس بكلية التربية برنامج تعليم الأساس، والبالغ عددهم (142) بمختلف تخصصاتهم، اختيرت عينة عشوائية بسيطة حجمها (50) طالباً وطالبة، تم تطبيق المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات وتحليلها باستخدام برنامج (SPSS) لحساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار التباين. توصلت الدراسة لأهم النتائج التالية: إن الطلاب يمتلكون أنشطة وخبرات عملية بدرجة تقديرية متوسطة، إن درجة استفادة الطلاب من الحاسب الآلي في التعلّم الذاتي بدرجة تقديرية متوسطة، إن درجة ارتياد الطلاب للمكتبات والاستفادة منها في التعلّم الذاتي كانت بدرجة تقديرية متوسطة، إن هنالك صعوبات تواجه الطلاب في اكتساب مهارات التعلّم الذاتي وفق عباراتها المختلفة وذلك بدرجة تقديرية متوسطة، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغيرات الدراسة وفق محور الأنشطة والخبرات العملية للطلاب، ومحور صعوبات التعلّم الذاتي، من حيث (النوع، والتخصص، والسكن)، كما لا توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى لمتغيرات الدراسة وفق محور الاستفادة من الحاسب الآلي من حيث (التخصص، والسكن)، توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الدراسة حسب محور الاستفادة من الحاسب الآلي من حيث (النوع)، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير ارتياد الطالب للمكتبات، من حيث متغير (التخصص). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index