دورية أكاديمية

برنامج قاتم على فقه النوازل لتنمية مهارات التفكير التحليلي والوعي بالقضايا الفقهية المعاصر لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: برنامج قاتم على فقه النوازل لتنمية مهارات التفكير التحليلي والوعي بالقضايا الفقهية المعاصر لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية (Arabic)
Alternate Title: A Program Based on Fiqh al Naazeil for Developing the Analytical Thinking Skills and Awareness of the Contemporary Jurisprudential Issues among the Intermediate Stage Students in the Kingdom of Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: نايف بن غضيب العتيبي
المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; jan2019, Vol. 13 Issue 1, p194-219, 26p
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): The present study aimed at preparing a program based on Fiqh Al Nawazel (Contemporary Issues Islamic Jurisprudence) for developing the analytical thinking skills and awareness of the Contemporary Jurisprudence Issues among the intermediate stage students in the Kingdom of Saudi Arabia. To fulfill this purpose, the researcher prepared a list of the analytical thinking skills in the Fiqh curriculum and other dimensions for the awareness of Contemporary Jurisprudential Issues among the first grade students of the intermediate stage. Moreover, he prepared a test for measuring the analytical thinking skills and a rubric for the awareness of Contemporary Jurisprudential Issues among the students of the first grade intermediate stage, and verified its validity and reliability. The researcher prepared a program for the study based on the Jurisprudence of Al-Nawazel, including thirteen Jurisprudential Nazilah. The participants of the study were 37 students from the first grade, intermediate stage. The results revealed the effectiveness of the program in developing the analytical thinking skills in Fiqh curriculum, in developing the main analytical thinking skills, and the students' awareness of the contemporary jurisprudence issues as a whole, and in its different dimensions (cognitive, practical and affective). Moreover, the results showed a positive correlational relationship at the level of 0.01 between developing the analytical thinking skills in the jurisprudence Fiqh curriculum and developing the awareness of Contemporary Jurisprudential Issues. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف البحث الحالي بناء برنامج قائم على فقه النوازل لتنمية مهارات التفكير التحليلي والوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة لدى طلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. ولتحقيق هذا الهدف أعد الباحث قائمة بمهارات التفكير التحليلي في منهج الفقه وأخرى لأبعاد الوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة لدى طلاب الصف الأول المتوسط، و أعد اختبارا لقياس مهارات التفكير التحليلي وتم ضبطه، وأعد مقياسا لأبعاد الوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة لطلاب الصف الأول المتوسط تحقق من صدقه وثباته، وقام الباحث ببناء برنامج الدراسة القائم على فقه النوازل مضمنا ثلاث عشرة نازلة. فقهية, وطبق البحث على عينة بلغ عددها (٣٧) طالبا من طلاب الصف الاول المتوسط، وكشفت النتائج عن فاعلية البرنامج في تنمية مهارات التفكير التحليلي في منهج الفقه في كليته، وفاعليته في تنمية المهارات الر ئيسة للتفكير التحليلي، و أسفرت النتائج كذلك عن فاعلية البرنامج في تنمية وعي طلاب الصف الأول المتوسط بمجمل القضايا الفقهية المعاصرة، وتنمية أبعاده الفرعية (البعد المعر في، والتطبيقي، والنزوعي)، وكشفت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى (0.01) بين تنمية مهارات التفكير التحليلي في منهج الفقه، وتنمية الوعي بالقضايا الفقهية المعاصرة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22186506
DOI:10.24200/jeps.vol13iss1pp194-219