دورية أكاديمية

اكتساب العدد لدى متعلمي العربية لغة ثانية بمعهد اللغويات العربية في جامعة الملك سعود بالرياض

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: اكتساب العدد لدى متعلمي العربية لغة ثانية بمعهد اللغويات العربية في جامعة الملك سعود بالرياض (Arabic)
Alternate Title: Acquiring the number for the Arabic learners as a second language in the Arabic languistics institute in king Saud university in Riyadh. (English)
المؤلفون: حمود بن لفاي العتيبي
المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2019, Issue 43, p334-360, 27p
Abstract (English): The study dealt with the acquisition of the number of learners of the Arabic language as a second language at the Institute of Arabic linguistics at King Saud University in Riyadh; where he faces Arabic-speaking learners to other many difficulties and problems while acquiring the number of rules; and that the complexity of the provisions and rules in the Arabic language. The study sought to achieve a number of objectives, which are: knowledge of the mistakes made by the Arab language learners as a second language when their use of the rules of number, and identify the weaknesses they have, and the statement of the differences between levels of students in the acquisition of number rules, and find out the role of the courses offered to them at the Institute of Arabic linguistics King at the University of Saud in helping them acquire the language, and to provide successful solutions to address these errors; therefore researcher followed the statistics analytic descriptive method, to achieve these goals through choosing a random sample of students of Arabic Linguistics Institute at KSU numbered (24) students, evenly divided on the second level, and the level IV, and of the master's students. the researcher took testing tool for examination to identify the individual responses, and use the following statistical methods: (duplicates, percentages , the arithmetic mean, standard deviation, and correlation coefficient of Pearson), the researcher found from which to several results, including: that the total respondents errors in the acquisition of the number (614) fault. Reaching students Level II errors (316) error, and by (69.30%) and students fourth level errors (154 error) and by (33.71%), while master's students, bringing the number of mistakes (144) error, and by (31.58%); that refers to several reasons: passive transport to the rules of the mother language, linguistic, overlap, and the lack of effective application of the rules of number, and dissemination of the rules they had learned, and the difficulty of the rules of the number in Arabic, and the neglect of some students, poor practice of number rules. Researcher has recommended several scientific recommendations are: Insert the number lesson and its applications in various Arabic language as a second language in all academic levels, and establish training courses for students in the institute, and activating the role of language laboratories, and the establishment of training workshops for teachers of Arabic as a second language , and urged the students to practice number correctly, and direct correction for them. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تناولت الد ا رسة اكتساب العدد لدى متعلمي اللغة العربية كلغة ثانية بمعهد اللغويات العربية في جامعة الملك سعود بالرياض؛ حيث يواجه متعلمو العربية من الناطقين بغيرها صعوبات ومشكلات كثي رة أثناء اكتسابهم لقواعد العدد؛ وذلك لتشعب أحكامه وقواعده في اللغة العربية، فقد سعت الد ا رسة لتحقيق عدد من الأهداف، وهي: معرفة الأخطاء التي يقع فيها متعلمو العربية كلغة ثانية عند استعمالهم لقواعد العدد، والتعرف على نقاط الضعف عندهم، وبيان الفروق بين مستويات الطلاب في اكتساب قواعد العدد، ومعرفة دور المقر ا رت الد ا رسية المقدمة لهم بمعهد اللغويات العربية بجامعة الملك سعود في مساعدتهم على اكتساب اللغة، وتقديم الحلول الناجحة لمعالجة هذه الأخطاء؛ لذا اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي الإحصائي لتحقيق هذه الأهداف من خلال اختيار عينة عشوائية من طلاب معهد اللغويات العربية بجامعة الملك سعود بلغ عددهم ) 24 ( طالبًا، موزعين بالتساوي على المستوى الثاني، والمستوى ال ا ربع، و من طلبة الماجستير. أتخذ الباحث الاختبار أداةً لبحثه للتعرف على استجابات الأف ا رد، واستخدم الأساليب الإحصائية التالية: )التك ا ر ا رت، والنسب المئوية، والمتوسط الحسابي، والانح ا رف المعياري، ومعامل الارتباط لبيرسون(، وتوصل الباحث من خلالها إلى عدة نتائج منها: أن مجموع أخطاء أف ا رد العينة في اكتساب العدد ) 614 ( خطأ. حيث بلغت أخطاء طلاب المستوى الثاني ) 316 ( خطأً، وبنسبة ) 69,30 %( وبلغت أخطاء طلاب المستوى ال ا ربع ) 154 ( خطأً وبنسبة ) 33,71 %(، أما طلبة الماجستير فبلغ عدد أخطائهم ) 144 ( خطأ، وبنسبة ) 31,58 %(؛ وذلك ا رجع إلى عدة أسباب هي: النقل السلبي لقواعد اللغة الأم، والتداخل اللغوي، ونقص التطبيق الفعَّال لقواعد العدد، وتعميم الق واعد التي تعلموها، وصعوبة قواعد العدد في العربية، والإهمال من بعض الطلاب، وضعف الممارسة لقواعد العدد. لقد أوصى الباحث بعدة توصيات علمية هي: إد ا رج درس العدد وتطبيقاته في مختلف مناهج تعليم اللغة العربية لغة ثانية بجميع المستويات الد ا رسية، واقامة الدو ا رت التد ريبية للطلاب بالمعهد، وتفعيل دور مختب ا رت اللغة، واقامة الورش التدريبية لمعلمي اللغة العربية لغة ثانية، وحث الطلاب على ممارسة العدد بالشكل الصحيح، والتصحيح المباشر لهم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index