دورية أكاديمية

درجة توفر معايير ضمان جودة البرامج الأكاديمية في كلية الشريعة والدراسات الإسلامية في جامعة القصيم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة توفر معايير ضمان جودة البرامج الأكاديمية في كلية الشريعة والدراسات الإسلامية في جامعة القصيم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Quality Assurance Criteria of Academic Programs at the Faculty of Sharia'a and Islamic studies at Al-Qassim University from the Viewpoint of Faculty Members. (English)
المؤلفون: نائل محمد إبراهيم قرقز
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Apr2019, Vol. 5 Issue 2, p117-143, 27p
مصطلحات موضوعية: SUPPORT services (Management), ARITHMETIC mean, ISLAMIC studies, STANDARD deviations, FINANCIAL management
Abstract (English): This study aims to identify the degree of availability of the quality assurance criteria of academic programs at the faculty of Sharia’a and Islamic studies at Al-Qassim University from the viewpoint of the faculty members, in addition to identifying whether there are differences in the study sample responses due to academic rank and sex. The study sample consisted of faculty members and those in similar situation at the Faculty of Sharia'a and Islamic Studies in the second semester of the academic year, 1437-1438 Hegira - 2016/2017, and has a total of 377 faculty members. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire of 92 paragraphs was developed, distributed in eleven areas of quality criteria: (message, goals and objectives, programme management, Programme Quality Assurance Department, learning and education, management of student affairs and support services, learning resources, utilities and equipment, planning and financial management, recruitment processes, scientific research, relations with the community). The results of the study showed that the degree of application of the criteria of quality assurance of academic programmes at the faculty of Sharia'a and Islamic Studies was high on the following criteria (message, goals and objectives, programme management, Programme Quality Assurance Management, learning and education, student management and support services, learning resources, recruitment processes) and have been monitored by arithmetic mean ranging from (3, 57-3, 79), while the degree of application of the quality assurance criteria of academic programmes at the Faculty of Sharia'a and Islamic Studies was moderate to the following criteria: (facilities and equipment, planning and financial management, scientific research, relations with society) and have been monitored by arithmetic mean ranging from (2, 89-3, 30), while the degree of application of the tool as a whole is significant, with an arithmetic mean of (3, 46) and with a standard deviation (0.49). The criteria of the administration of student affairs and support services came first at an arithmetic mean reached (3, 79) with a standard deviation of (0.60), while the criterion of planning and financial management was ranked last at an arithmetic mean (2, 89) with a standard deviation (0.87). The results also showed statistically significant differences in the level of significance (  0.05) among the responses of the study sample due to the gender variable in the first criterion, while the third criterion is in favour of females, there are no differences in the rest of the criteria, while the results showed a statistically significant difference attributable to the academic grade variable for the benefit of (Associate Professor and Assistant Professor). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة توفر معايير ضمان جودة البرامج الأكاديمية في كلية الشريعة والدراسات الإسلامية في جامعة القصيم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. فقد تكونت العينة من جميع أفراد مجتمع الدراسة الأصلي والبالغ عددهم ) 377 ( عضو هيئة تدريس خلال 2017 م. تم توزيع ) 229 ( استبانة واسترجع منها ) 165 ) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي. ولتحقيق / الفصل الدراس ي الثاني من العام الجامعي 2016 هدف الدراسة تم تطوير استبانة مكونة من ) 92 . وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة توفر معايير ضمان جودة ( فقرة موزعة على أحد عشر مجالا البرامج الأكاديمية في كلية الشريعة والدراسات الإسلامية في جامعة القصيم من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس كانت كبيرة وفي المجالات الآتية: )الرسالة والغاية والأهداف، إدارة البرامج الأكاديمية، إدارة ضمان جودة البرامج الأكاديمية، التعلم والتعليم، إدارة شؤون الطلبة والخدمات المساندة، مصادر التعلم، عمليات التوظيف(، بينما كانت متوسطة في المجالات الآتية: )المرافق والتجهيزات، التخطيط والإدارة المالية، البحث العلمي، العلاقات مع المجتمع(. تعزى لمتغير الجنس وفي جميع المجالات باستثن كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا اء مجال الرسالة والغايات والأهداف، ومجال إدارة ضمان الجودة البرامج الأكاديمية تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية وجاءت لصالح )الإناث(، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا باستثناء المجالات الآتية )إدارة البرامج الأكاديمية، إدارة ضمان جودة البرامج الأكاديمية، التعلم والتعليم، إدارة شؤون الطلبة والخدمات المساندة، عمليات التوظيف( وجاءت لصالح )أستاذ مشارك، وأستاذ مساعد(. وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها: تطوير تطبيق المعايير التي حصلت على درجة متوسطة، إجراء دراسات مستقلة للمقارنة بين جودة البرامج الأكاديمية في كلية الشريعة والدراسات الإسلامية ومثليتها في الكليات الشرعية في الجامعات الأخرى المحلية والعربية والعالمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2019.5.2.3