دورية أكاديمية

فعالية العلاج السلوكي وعلاج ما وراء المعرفي في تخفيف حده اضطراب الوسواس القهري لدي عينة من طلاب الجامعة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فعالية العلاج السلوكي وعلاج ما وراء المعرفي في تخفيف حده اضطراب الوسواس القهري لدي عينة من طلاب الجامعة (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness Of Behavioral Therapy & Metacognitive Therapy To Alleviate Obsessive-Compulsive Disorder Among University Students. (English)
المؤلفون: قطب عبده خليل حنور
المصدر: Journal of Education - Sohag University; oct2016, Issue 46, p219-299, 81p
Abstract (English): The objective of the study: The aim of current research to identify the effectiveness of behavioral therapy (BT) and Metacognitive Therapy (MCT) in reduction of obsessive compulsive disorder in a sample of students at King Abdul Aziz University, as well as to assess the continuing effectiveness of treatment after follow-up period which reached a month. Sample study: Consisted of (24) students at King Abdul Aziz aged (20-27 years) with an average 22.5 years and Standard deviation of 2.28, the core sample was split randomly into three experimental groups, each group strength (6) students, as well as for the control group also its strength (6) students who suffer from obsessive compulsive disorder. Study tools: Obsessive compulsive disorder scale test (OCDS) and diagnostic interview preparation/researcher, Behavioural programme and metacognitive programme preparation/researcher. The results of the study: The results confirm the effectiveness of Behavior therapy (BT) and metacognitive therapy (MCT) In reducing obsessive-compulsive disorder (OCD) of King Abdul Aziz University students and continued effectiveness of both behavioral therapy (BT) and metacognitive therapy (MCT) in Alleviating obsessive-compulsive disorder in a sample of King Abdul Aziz University students after the follow-up period that had reached just one month. Combinning behavioral therapy (BT) and metacognitive therapy (MCT) was more efficient and effective than using separately after follow-up period. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): وعلاج ما و ا رء المعرفي (BT) هدف البحث الحالي إلي التعرف علي فعالية العلاج السلوكي في خفض حدة اضط ا رب الوسواس القهري لدي عينة من طلاب جامعة الملك عبد )MCT( العزيز, وكذلك التعرف علي مدي استم ا رر فعالية العلاج بعد فترة المتابعة التي وصلت إلي شهر. عينة الدراسة: تكونت من ) 22 ( طالباً من طلاب جامعة الملك عبد العزيز وت ا روحت 22 سنة( بمتوسط 22.2 سنة وانح ا رف معياري قدرة 2.22 سنة, تم - أعمارهم بين ) 22 ) تقسيم العينة الأساسية بطريقة عشوائية إلي ثلاث مجموعات تجريبية قوام كل مجموعة ) 6 طلاب, بالإضافة للمجموعة الضابطة قوامها أيضاً ) 6( طلاب ممن يعانون من اضط ا رب الوسواس القهري. والمقابلة التشخيصية )OCDS( أدوات الدراسة: اختبار مقياس اضط ا رب الوسواس القهري إعداد/ الباحث, البرنامج السلوكي وبرنامج ما و ا رء المعرفي إعداد/ الباحث. وكذلك علاج ما )BT( نتائج الدراسة: جاءت النتائج تؤكد علي فعالية العلاج السلوكي لدي عينة من طلاب )OCD( في تخفيف اضط ا رب الوساس القهري )MCT) و ا رء المعرفي جامعة الملك عبد العزيز.واستم ا رر فعالية كلا منهما بعد فترة المتابعة التي وصلت إلي شهر كان )MCT) وعلاج ما و ا رء المعرفي )BT( واحد فقط. وأن الجمع بين العلاج السلوكي أكثر كفاءة وفعالية من استخدم كل منهما علي حدة بعد فترة المتابعة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/0037893