دورية أكاديمية

إدارة الخدمات الأكاديمية للتعليم عن بعد في جامعة طيبة بالمدينة المنورة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: إدارة الخدمات الأكاديمية للتعليم عن بعد في جامعة طيبة بالمدينة المنورة (Arabic)
Alternate Title: Academic Services Management for Distance Learning at Taibah University in Madinah. (English)
المؤلفون: علي حسين حورية, عفاف خضر واصل القرشي
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Apr2017, Vol. 1 Issue 2, p207-252, 46p
مصطلحات موضوعية: DISTANCE education, ELECTRONIC services, ACADEMIC departments, CUSTOMER services, STUDENTS
Abstract (English): The study aimed to identify the reality of Management of Academic Electronic Services Deanship of Distance Learning at the University of Taibah. Through the study of the level of manpower and technical services. From the perspective of students and faculty members, Using descriptive approach, the study population consisted of 244 students, and 12 members. The study relied on two tools: questionnaire applied to the students, and interviews with faculty members. The study found a range of results, are: -The general level of the Department of Academic Services Deanship of Distance learning at the University was average, from the standpoint of students, and from the point of view of faculty members between absolute most, while focused on the responses of unanimity. -The Manpower level of Deanship of Distance Learning at Taibah University, from the point of view of students was average, with a mean( 3.18). While the views of faculty members came from absolutely most-, while focused on the responses in often. -The level of technical services in the Deanship of Distance Learning at the University Taibah, from the point view of students was average, with a mean( 3.19), while focused on the responses of unanimity. According the results, some recommendations and suggestions were set which may help officials Deanship of Distance Learning in raising the level of provided Academic services. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى واقع إدارة الخدمات الأكاديمية الإلكترونية بعمادة التعليم عن بعد في جامعة طيبة بالمدينة المنورة، من خلال د ا رسة مستوى القوى البشرية والخدمات التقنية من وجهة نظر الطالبات وعضوات هيئة التدريس. استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة الد ا رسة من 244 طالبة من أصل 1608 طالبات يمثلن المجتمع الأصلي، و 12 عضوة من عضوات هيئة التدريس من أصل 31 عضوة. اعتمدت الدارسة على أداتين: الاستبانة التي طبقت على الطالبات، والمقابلة التي أجريت مع عضوات هيئة التدريس. توصلت الد ا رسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: - المستوى العام لإدارة الخدمات الأكاديمية بعمادة التعليم عن بعد بجامعة طيبة كان متوس ح طا من وجهة نظر الطالبات. ومن وجهة نظر عضوات هيئة التدريس فقد ت ا روحت الاستجابات ما بين الإجماع والإجماع المطلق، لكنها تركزت حول الإجماع. - مستوى القوى البشرية بعمادة التعليم عن بعد بجامعة طيبة كان متوس ح طا من وجهة نظر الطالبات وبمتوسط حسابي ) 3.18 (. في حين جاءت آ ا رء عضوات هيئة التدريس ما بين الإجماع - الإجماع المطلق، وتركزت الاستجابات حول الإجماع. - مستوى الخدمات التقنية بعمادة التعليم عن بعد بجامعة طيبة كان متوس ح طا من وجهة نظر الطالبات وبمتوسط حسابي ) 3.19 (. في حين تركزت آ ا رء عضوات هيئة التدريس ما بين الإجماع والإجماع المطلق، وتركزت الاستجابات حول الإجماع. وفي ضوء النتائج تم وضع عدد من التوصيات والمقترحات التي قد تساعد المسؤولين بعمادة التعليم عن بعد في رفع مستوى الخدمات الأكاديمية المقدّمة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index