دورية أكاديمية

أثر تدريس القرآن الكريم باستخدام نمط التعلم المدمج على تصحيح التلاوة لطلاب حلقات الأكاديمية القرآنية العالمية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر تدريس القرآن الكريم باستخدام نمط التعلم المدمج على تصحيح التلاوة لطلاب حلقات الأكاديمية القرآنية العالمية (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Teaching the Holy Qur'an by Using the Blending Learning on Correcting the Recitation for the learners of the Universal Qur'anic Academic Rings. (English)
المؤلفون: عبدالعزيز بن غرمان بن عبدالعزيز الشهري, أحمد بن زيد آل مسعد
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Aug2017, Vol. 2 Issue 1, p109-138, 30p
مصطلحات موضوعية: BLENDED learning, STATISTICAL learning, EXPERIMENTAL groups, ACHIEVEMENT tests, CONTROL groups
Abstract (English): The research aimed to know the effect of teaching The Holy Qur’an by using the blended learning on correcting the recitation of memorization rings’ learners in the universal Qur’anic academy. The researcher used the quasi-experimental method. The participants were (34) academy learners in the first semester 1436/1437 AH. They were divided into two groups: control and experimental. The control group consisted of (17) students received traditional teaching. On the other side, the experimental group consisted of (17) students were taught via the blended learning by utilizing the Google’s Hangouts. The researcher relied on an achievement test (orally) as a main tool. The tool was testing four skills, which are (avoiding mistakes, modulation, rhythmic recitation, fluency). The findings showed that using the blended learning had a statistical functional effect on improving all of the four recitation skills of the experimental group learners at the level of (0.05), compared with the control group which was (0.000). This finding was due to the advantages of the blended learning, compared with the traditional way of teaching Qur’an. The research recommended benefitting from the available free applications for teaching the Holy Qur’an, which increases the motivation of the learners. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى معرفة أثر تدريس الق آ رن الكريم باستخدام التعلم المدمج على تصحيح التلاوة لطلاب حلقات الأكاديمية الق آ رنية العالمية، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة البحث من ) 34 ( طالباً من طلاب الأكاديمية للفصل الد ا رسي الأول من العام 1437 ه، موزعين على مجموعتين: الأولى ضابطة ) 17 ( طالباً دُرست بالطريقة / الد ا رسي 1436 التقليدية، والأخرى تجريبية ) 17 ( طالباً دُرست عن طريق التعلم المدمج باستخدام أداة الهانق من شركة قوقل. واعتمد الباحث على الاختبار التحصيلي )الشفوي( كأدا ة )Hangouts( أوتس رئيسة في البحث بحيث يقيس أربع مها ا رت وهي )تفادي اللحن - التجويد - الترتيل – الانطلاق(، وتم التأكد من صدق الاختبار بعرضه على عدد من المحكمين المختصين ذوي الخبرة والكفاءة في تخصص علوم القرآن والإش ا رف التربوي لمجال الد ا رسات الإسلامية، وأظهرت النتائج أن استخدام التعلم المدمج كان له تأثي ا ر دالاً إحصائياً لصالح طلاب المجموعة التجريبية في تنمية جميع مها ا رت التلاوة الأربع عند مستوى الدلالة ) 0.05 ( مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة حيث بلغت ) 0.000 (، وتعزى هذه النتيجة إلى ما يتمتع به التعلم المدمج من ممي ا زت تجعله يتفوق على الطريقة التقليدية المتبعة في تدريس الق آ رن الكريم، ويوصي البحث إلى الاستفادة من التطبيقات المجانية المتاحة في تدريس الق آ رن الكريم والتي تزيد من الدافعية لدى الطلاب. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index