دورية أكاديمية

إستراتيجيات وكالات العلاقات العامة في إدارة أزمات المؤسسات التجارية "دراسة استطلاعية"

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: إستراتيجيات وكالات العلاقات العامة في إدارة أزمات المؤسسات التجارية "دراسة استطلاعية" (Arabic)
Alternate Title: Strategies of Public Relations Agencies in Management of the Crises of Enterprises: “ Survey Study". (English)
المؤلفون: خديجة حماد حمدي الكبكبي
المصدر: Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust; Apr-Jun2019, Issue 23, following p305-342, 39p
مصطلحات موضوعية: PUBLIC relations firms, CORPORATE public relations, CRISIS management, DEPRESSIONS (Economics), PERSONNEL management, INTERVIEWING
Abstract (English): The research aims at identifying the strategies of public relations agencies in managing crises of commercial establishments, by identifying the most prominent forms of crisis and the most effective strategies in solving them. In addition, alerting the obstacles that limit the work of crises management team in public relations agencies. The research has been divided into two chapters. The first chapter deals with conceptual framework of the research, and the second chapter deals with the methodology procedures. The research is based on the descriptive approach that reach the findings and objectives of the study and employing the comprehensive inventory method for crisis management team in public relations agencies of the research community represented by the departments of ADALEED Public Relations and Z Corporation for Advertising and Public Relations. The number of employees in the crisis management team at both agencies reached seven items. Regarding the research problem, the researcher prepared a questionnaire and distributed it to the staff of crisis management team in the public relations agencies, also interviews were conducted . The results showed that the strategy of corrective actions is the most frequently used strategy by a percentage (100%), followed by the strategy of justification and apology -the strategy of pathway change by a percentage of (71.4%), as well as the most prominent interventions of commercial companies of the crisis team work in public relations agencies represented by the crisis management team in the public relations agencies, in coordination with business departments, and the hiring of business firms to take part in crisis management with agency crisis management staff. The study revealed that, the main barriers facing the crisis management team were lack of co-operation in providing all the information supporting the work of the crisis management team in public relations agencies. The study emphasized that the commercial companies should cooperate in providing all the information required by the crisis management team of public relations agencies which will contribute in enhancing their role and support to overcome the crisis in commercial companies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهبف البحث إلى التعرف على استراتيجيات وكالات العلاقات العامة في إدارة الأزمات بالمؤسسات التجارية، ونلك بالوقوف على ابرز أشكال الأزمات وأكئر الاستراتيجيات فاعلية في طها، ومعرفة المعوقات التي تحد من عمل فريق إدارة الأزمات بوكالات العلاقات العامة، ويحتوي البحث على فصلين، تناول الغصل الأول الإطار النظري والمنهجي للبحث والغصل الذاتي تناول التتانح والتوصيات، ويتكون الغصد الأول من مبحئين، المبحث الأول: الإطار النظري للبحث والمبحث الثاني: الإجراءات المنهجية للبحث. واعتمد البحث على المنهح الوصفي المسحي للوصول لنتانح الدراسة واهدافها، وبامتخدام اطوب الحصر الثامل للعاملين في إدارة الأزمات بوكالات العلاقات العامة في مجتمع البحث المشد بوكالتي اداليد للعلاقات العامة وشركة زد للإعلان والعلاقات العامة، وبلغ عبد العاملين ني فريق إدارة الأزمات لدى الوكالتين سبع مفردات، وفي ضوء مثكلة الحراسة قامت الباحثة بإعداد اشارة استبيان وتوزيعها على العاملين في فريق إدارة الأزمة بوكالتي العلاقات العامة محل البحث، واستخدمت الباحئة أداة المنابلة. وأظهرت النتائج إستراتيجية الأفعال التصحيحية كأكثر إستراتيجية استخدامنا بنسبة (٠٠ ١%>4 يليها (إستراتيجية التبرير والاعتذار - إستراتيجية تفيير المعار) بنعبة (٤ا٧١%)، وكذلك جاء التدخلان الأبرز للثركات التجارية ني عمل فريق الميرمة بوكالات العلاقات العا'مة تثلان في (اخبار فريق إدارة الأزمة بوكالات العلاقات العامة بالتنعيق مع إدارات الثركات التجارية، وتعيين الشركات التجارية بعت' ٠ن موظفيها للشاركة ني إدارة الأزمة مع العاملين في إدارة الأزمات بالوكالات)، وكان أبرز المعوذات التي تواجه فريق إدارة الارمات هو (عدم تعاون الثركات التجارية في هديم كافة المطومات الداعمة لعمل فريق إدارة الأزمة بوكالات العلاقات العامة). وأومت الباحئة بضرورة ١لتعاون من قبل الشركات التجارية في إعطاء فريق إدارة اءلأزمات بوكالات العلاقات الدامة كافة المطومات التي تساهم في تعزيز دورهم وساندتهم في مو اجهة أزمات المؤسات التجارية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Public Relations Research Middle East / Magallat Bhut Al-Laqat Al-Amh - Al-Srq Al-Aust is the property of Egyptian Public Relation Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index