دورية أكاديمية

الذكاء الوجداني وعلاقته بالثقة بالنّفس لدى طلاب الجامعة بدولة الجزائر

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الذكاء الوجداني وعلاقته بالثقة بالنّفس لدى طلاب الجامعة بدولة الجزائر (Arabic)
Alternate Title: The Relationship Between Emotional Intelligence and Self-Confidence Among University Students in Algeria. (English)
المؤلفون: بلاّل نجمة
المصدر: Journal of Arts & Social Sciences (JASS); 2018, Vol. 9 Issue 3, p79-93, 15p
مصطلحات موضوعية: SELF-confidence, EMOTIONAL intelligence, SCIENCE students, EXPERTISE, COLLEGE students, FEMALES
مصطلحات جغرافية: ALGERIA
Abstract (English): This research aims to study the relationship between emotional intelligence and self-confidence and to understand the effects of gender (male-female) and specialization (scientific-humanities) on emotional intelligence and selfconfidence. The sample of the study consisted of 450 students from the University of Tizi-Ouzou in Algeria. The study used two scales: the emotional intelligence scale and the self-confidence scale. After analyzing the data, the results revealed that there is a statistically significant correlation between emotional intelligence and self-confidence. There are also statistically significant differences between males and females in emotional intelligence in favor of females. Furthermore, there are statistically significant differences between males and females in self-confidence in favor of males. It also revealed that there are no statistically significant differences in emotional intelligence between students specializing in the sciences and those specializing in the humanities. However, there are statistically significant differences in the self-confidence between students specializing in the sciences and those in the humanity specialties in favor of scientific students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف البحث دراسة العلاقة بين الذّكاء الوجداني والثقة بالنفس لدى الطّلبة الجامعيّين، ومعرفة إن كانت هناك فروق بين أفراد العينة في المتغيّرين يمكن أن تُعزى إلى نوع الجنس )ذكر/ أنثى( أو إلى نوع التخصص )علمي/ إنساني(. شملت عينة البحث ) 450 ( طالباً وطالبة من طلاّب جامعة “تيزي وزو” بالجزائر. واستُخدم في الدّراسة مقياسي الذكاء الوجداني والثقة بالنفس. ودلت النتائج على وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيًا بين الذكاء الوجداني والثقة بالنفس لدى الطلبة الجامعيين، وفروق بين الذكور والإناث في متغير الذكاء الوجداني لصالح الإناث، وكذا فروق بين الذكور والإناث في متغير الثقة بالنفس لصالح الذكور. في حين دلت على عدم وجود فروق في الذكاء الوجداني بين الطلبة تبعا لنوع تخصصهم )إنساني-علمي(. ووجود فروق في الثقة بالنفس بين الطلبة لصالح طلبة التخصص العلمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Arts & Social Sciences (JASS) is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index