دورية أكاديمية

أثر استخدام طريقة المحو التدريجي في التحصيل المباشر والمؤجل في حفظ السور المقررة لطلبة الصف الثالث الأساسي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام طريقة المحو التدريجي في التحصيل المباشر والمؤجل في حفظ السور المقررة لطلبة الصف الثالث الأساسي (Arabic)
Alternate Title: The Impact of Using the Gradual Elimination Method on the Direct and Delayed Achievement of the 3rd Primary Grade Students in Memorizing the Required Chapters of Qoruan. (English)
المؤلفون: محمود جمال السلخي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 5, Vol. 43, p1953-1966, 14p
Abstract (English): This study aimed at revealing the impact of using the gradual elimination method on the direct and delayed achievement of the 3rd primary grade students in memorizing the required chapters of Qoruan. The study sample, consisted of 48 male and female students, was divided into two groups: Empirical and Control. The Empirical group used the gradual elimination method in memorizing the required chapters of Qoruan . Whereas, the Control group used the conventional method in memorizing the required chapters. The study results have shown the existence of a statistical indicative difference at the level (α = 0.05) of both the direct and delayed achievement in memorizing the required chapters using the gradual elimination method and the conventional method. The obtained results were in favor of the graduate elimination method. On the other hand, there was no statistical indicative difference at the level (α = 0.05) of the direct and delayed achievement in memorizing the required chapters due to the gender variable or its reaction with the study method. The study has recommended to adopt the gradual elimination method as one of the effective teaching approach in memorizing the required chapters. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى اختبار أثر استخدام طريقة المحو التدريجي، في التحصيل المباشر، والمؤجل (الاحتفاظ) في حفظ السور المقررة، لطلبة الصف الثالث الأساسي. تكونت عينة الد ا رسة من ( 48 ) طالب اً وطالبة، قُسّموا إلى مجموعتين؛ مجموعة تجريبية (تم استحفاظ السور المقررة بطريقة المحو التدريجي)، ومجموعة ضابطة (تم استحفاظ السور المقررة بالطريقة التقليدية). في تحصيل طلبة الصف الثالث ،(α = أظهرت نتائج الد ا رسة وجود فروق ذات دلالة احصائية، عند مستوى الدلالة ( 0.05 الأساسي، المباشر، والمؤجل (الاحتفاظ)، في حفظ السور المقررة، تبعاً لطريقة التدريس، ولصالح المجموعة التجريبية، وعدم في تحصيل طلبة الصف الثالث الأساسي، المباشر، ،(α = وجود فروق ذات دلالة احصائية، عند مستوى الدلالة ( 0.05 والمؤجل (الاحتفاظ) تبعاً لمتغير النوع الاجتماعي، والتفاعل بين طريقة التدريس والنوع الاجتماعي. وأوصت الد ا رسة بتبني طريقة المحو التدريجي كإحدى طرق التدريس الفعالة في استحفاظ السور المقررة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index