دورية أكاديمية

فاعلية برنامج إرشادي جمعي يستند إلى العلاج المعرفي السلوكي في خفض سلوك العناد لدى طالبات مرحلة الم ا رهقة المبكرة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية برنامج إرشادي جمعي يستند إلى العلاج المعرفي السلوكي في خفض سلوك العناد لدى طالبات مرحلة الم ا رهقة المبكرة (Arabic)
Alternate Title: The Efficiency of a Group Counseling Program Based on Cognitive Behavior Threapy in Reducing Stubbornness Behavior Among Adolescence in early adolescence stage. (English)
المؤلفون: جهاد سليمان القرعان, خولة شفيق العتيلي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2016 Supplement 5, Vol. 43, p2105-2117, 13p
Abstract (English): This study aims to identify the efficiency of a group counseling program in reducing stubbornness behavior among Adolescence in early adolescence stage in Mhai public secondary school for girls in Al mazar Directorate of Education. The sample of the study consisted of (15 ) female students from the seventh, eighth, ninth and tenth grades, whom were selected using the intentional method. To achieve the purposes of the study, a scale for measuring stubbornness behavior was developed of (35) items were developed. In addition to a counseling program based on cognitive behavioral methods From the seventh eighth, nights and tenth grades. The results of the study indicated a significant statistical effect for the counseling program on Reducing stubbornness among adolescent females, the results also indicated a significant statistical effect for the counseling program on Reducing stubbornness among female students that is attributed to class variable in favor of the lower classes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي جمعي في خفض سلوك العناد لدى طالبات م رحلة الم ا رهقة المبكرة في مدرسة محي الثانوية التابعة لمديرية التربية والتعليم في لواء الم ا زر الجنوبي، في الفصل الد ا رسي الثاني من العام 2012 ، وتكونت عينة الد ا رسة من ( 15 ) طالبة من الطالبات في مرحلة الم ا رهقة المبكرة في الصفوف السابع / الد ا رسي 2011 والثامن والتاسع والعاشر، تم اختيارهن بالطريقة القصدية، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم تطوير مقياس سلوك العناد المكون (من 35 فق رة ) وتم بناء برنامج إرشادي قائم على العلاج المعرفي- السلوكي. أظهرت نتائج الد ا رسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية للبرنامج في خفض سلوك العناد لدى الطالبات الم ا رهقات أف ا رد عينة الد ا رسة، وكذلك تبين وجود أثر ذو دلالة إحصائية للبرنامج في خفض سلوك العناد لدى الطالبات يعزى لمتغير الصف ولصالح الصفين السابع والثامن على التاسع والعاشر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index