دورية أكاديمية

الأنماط القيادية وعلاقتها باست ا رتيجيات إدارة الص ا رع التنظيمي التي يمارسها مديرو مدارس الكويت

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الأنماط القيادية وعلاقتها باست ا رتيجيات إدارة الص ا رع التنظيمي التي يمارسها مديرو مدارس الكويت (Arabic)
Alternate Title: Leadership Patterns and Their Relationship to Organizational Conflict Management Strategies Practiced By Kuwaiti Principals. (English)
المؤلفون: نايف لافي المطيري, محمد عبود الح ا رحشة
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017, Vol. 44 Issue 3, p31-46, 16p
Abstract (English): This study aimed to identify the leadership styles and their relationship with the strategies of organizational conflict management practiced by Kuwaiti school principals, hence associated method and a questionnaire were used, and a random simple sample consisted of (554) teachers was chosen, and the findings show that: The democratic style came in the first rank with a high practiced degree, followed by autocratic style with medium practiced degree, and finally the lenient style with a low practiced degree. The practiced degree of organizational conflict management strategies came with a medium practiced degree for the three strategies. The cooperation strategy came in the first place, then the avoidance, and finally the compelling. The study Recommended to hold workshops to train school principals on usingthe appropriate conflict management strategy according to the situation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى الأنماط القيادية وعلاقتها باست ا رتيجيات إدارة الص ا رع التنظيمي التي يمارسها مديرو مدارس دولة الكويت، واستُخدم المنهج الارتباطي، والاستبانة كأداة للد ا رسة، واختيرت عينة عشوائية بسيطة تكونت من ) 554 ( معلماً ومعلمة، وأظهرت النتائج أن النمط الديمق ا رطي جاء بالمرتبة الأولى وبدرجة ممارسة مرتفعة وتلاه النمط الأوتوق ا رطي بدرجة متوسطة وأخي ا رً النمط المتساهل بدرجة منخفضة. وجاءت درجة ممارسة است ا رتيجيات إدارة الص ا رع التنظيمي بدرجة متوسطة للاست ا رتيجيات الثلاث، وجاءت است ا رتيجية التعاون بالمرتبة الأولى وتلاها التجنب وأخي ا رً الإجبار. وأوصت بعقد ورشات عمل لتدريب مديري المدارس على استخدام است ا رتيجيات إدارة الص ا رع المناسبة وفق الموقف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index