دورية أكاديمية

العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسمات القيادية لدى مد ا رء المدارس الثانوية في منطقة حائل بالمملكة العربية السعودية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسمات القيادية لدى مد ا رء المدارس الثانوية في منطقة حائل بالمملكة العربية السعودية (Arabic)
Alternate Title: The Relationship between Emotional Intelligence and Leadership Traits of Secondary School Principals in Ha’il Governorate in Saudi Arabia. (English)
المؤلفون: خالد بن مبرك المطيري
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017 Supplement, Vol. 44, p225-239, 15p
Abstract (English): This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and leadership traits at secondary school principals in Ha’il governorate in Saudi Arabia. The sample of the study consisted of (42) principals who work in scholastic year (2014/2015), and they selected randomly. A questionnaire was Built to assess the emotional intelligence, which consist of (30) paragraphs and its reliability reached (0.91), and another questionnaire was built to assess the traits of leadership which consist of (25) paragraphs and its reliability reached (0.89). The results of the study indicate that emotional intelligence and leadership traits of secondary school principals in Ha’il governorate were high, and there is a statistically significant positive relationship at (α = 0.05) between assessment of the study sample in the components of emotional intelligence and leadership traits. The study recommends that a safe and attracting environment must be provided in schools due to its importance in the development and sponsorship of leadership traits and emotional intelligence. Principals should interest of emotional domain for its positive effect on achievement of their goals. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى استقصاء العلاقة بين الذكاء الانفعالي والسمات القيادية لدى مد ا رء المدارس الثانوية في منطقة حائل في المملكة العربية السعودية، وتكونت عينة الد ا رسة من ) 42 ( مدي ا رً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة ممن يعملون في العام 2015 (. وطُبيقت عليهم استبانة لتقدير مستوى الذكاء الانفعالي مكونة من ) 30 ( فقرة، وبلغ معامل ثباتها / الد ا رسي ) 2014 0.91 (، واستبانة لتقدير مستوى السمات القيادية مكونة من ) 25 ( فقرة، وبلغ معامل ثباتها ) 0.89 (. وأشارت النتائج إلى أن ( مستوى الذكاء الانفعالي والسمات القيادية لدى مد ا رء المدارس الثانوية في منطقة حائل كان كبي ا رً، ووجود علاقة ايجابية دالة بين تقدي ا رت أف ا رد الد ا رسة على مجالات الذكاء الانفعالي والسمات القيادية. وأوصت الد ا رسة )α = إحصائيا عند مستوى ) 0.05 بضرورة توفير بيئة آمنة وجاذبة في المدارس لأهميتها في تنمية ورعاية السمات القيادية والذكاء الانفعالي. الاهتمام بتنمية الجانب الانفعالي في المؤسسات التربوية لما له من أثر في تحقيق أهدافها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index