دورية أكاديمية

أثر استخدام برمجية وسائط متعددة لمادة العلوم الحياتية في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي واتجاهاتهن نحوها

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام برمجية وسائط متعددة لمادة العلوم الحياتية في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي واتجاهاتهن نحوها (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Using Multimedia for the Biology Course on Creative Thinking for the Tenth Grade Female Students and their Attitudes Towards it. (English)
المؤلفون: صفاء سميح العدوان, عبد الحافظ محمد سلامه
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p57-71, 15p
Abstract (English): This study aimed to investigate the effect of using multimedia in the biology course on creative thinking for the tenth grade female Students and their attitudes toward it. Two schools in Alshona Aljanobiya were selected purposively; as they are equipped with computer labs. The sample of the study consisted of all the students of the tenth grade in all the schools in Alshona Aljanobiya which are 9 schools with 12 tenth grade classes during the second semester of 2014/2015. To accomplish the objectives of the study, the researchers prepared two tools: the first was Torrance creative thinking test, which has been modified according to the biology course. The second tool included attitude measurement to measure students' attitudes towards using software multimedia. The validity and reliability of the two tools were tested. The study revealed the following results: There are statistically significant differences in creative thinking among students of the experimental group and the control group due to the method of teaching (software multimedia - without software) and in favor of the software multimedia also, statistically significant differences were found in the attitudes in the experimental group in favor of the using multimedia software after teaching. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى تقصي أثر برمجية وسائط متعددة في مادة العلوم الحياتية في التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي واتجاهاتهن نحوها، إذ تم اختيار مدرستين من المدارس الثانوية الشاملة للبنات في لواء الشونة الجنوبية بصورة قصدية؛ وذلك لتوفر مختبر حاسوب مجهز لتشغيل برمجيات الوسائط المتعددة. تكون مجتمع الد ا رسة من جميع طالبات الصف 2015 ، إذ بلغ عدد هذه المدارس / العاشر الأساسي في مدارس لواء الشونة الجنوبية، خلال الفصل الثاني للعام الد ا رسي 2014 . 9) مدارس للبنات، وتضم ( 12 ) شعبة للصف العاشر الأساسي، وذلك وفق إحصائية مديرية التربية والتعليم للعام 2014 ) ولتحقيق هدف الد ا رسة تم إعداد أداتين: الأولى اختبار التفكير الإبداعي لتوا رنس (أ)، الذي تم تطويعه لمادة العلوم الحياتية، والأخرى مقياس اتجاهات الطالبات نحو البرمجية، تم التحقق من صدقها وثباتها. وتم توصلت الد ا رسة إلى عدة نتائج منها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التفكير الإبداعي بين طالبات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة تُعزى لطريقة التدريس ولصالح برمجية الوسائط المتعددة، كذلك تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طالبات الصف العاشر نحو استخدام برمجية وسائط متعددة للمجموعة التجريبية ولصالح استخدام البرمجية بعد التدريس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index