دورية أكاديمية

أثر الدِّ ا رسة ذاتياً من برنامج تعليمي يعتمد على مبدأ المثال المحلول في قدرة حل المسائل الرياضية المعقدة لطالبات في المرحلة الثانوية ومقارنة ذلك بأسلوب الد ا رسة التقليدي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر الدِّ ا رسة ذاتياً من برنامج تعليمي يعتمد على مبدأ المثال المحلول في قدرة حل المسائل الرياضية المعقدة لطالبات في المرحلة الثانوية ومقارنة ذلك بأسلوب الد ا رسة التقليدي (Arabic)
Alternate Title: The Effects of Learning from Self-Paced Program Built Based on the Worked Example Principle on High School Students’ Ability to Solve Complicated Math Problems Compared to the Traditional way of Learning. (English)
المؤلفون: دانية عبدالعزيز العباسي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p204-214, 11p
Abstract (English): This research aimed at exploring the impact of the worked example effect in solving complex mathematical problems of students at the high school level when learning from a computer program compared to learning in a traditional, face-to-face, settings. Participants were randomly selected and divided into two groups. The first group was taught using the traditional way and the second was self-taught using the predesigned computer program. The results showed good increase in achievement test scores for students in both groups, which demonstrates a success of the worked example effect in reducing cognitive load and improving performance. Results also showed no significant difference at the level (0.05) for the test results of the two groups. This means that the self-study method had an equivlant effect on students' understanding similar to the traditional way of teaching. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى الكشف عن أثر استخدام المنحى النظامي في تدريس مبحث التربية الإسلامية على تنمية مها ا رت حل يهدف هذا البحث لد ا رسة أثر الد ا رسة ذاتياً من برنامج تعليمي محدود الوسائط قائم على مبدأ المثال المحلول في القدرة على حل المسائل الرياضية المعقدة لدى طالبات المرحلة الثانوية، مقارنة بالتدريس التقليدي. ولتطبيق فكرة هذا البحث تم اختيار طالبات الصف الثاني ثانوي وتقسيمهن عشوائياً إلى مجموعتين الأولى تدرَّس بالطريقة التقليدية والأخرى تدرَّس بالطريقة الذاتية الإلكترونية، وكلتاهما تم تدريسهم باستخدام مبدأ المثال المحلول. أظهرت نتائج البحث ارتفاع جيد في درجات الاختبار التحصيلي للطالبات في كلتا المجموعتين مما يوضح نجاح مبدأ المثال المحلول في تقليل الحمولة المعرفية وتحسين الأداء. كما أظهرت نتائج البحث عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 05 .) في مستوى التحصيل الد ا رسي للاختبار التحصيلي بين المجموعة الدَّ ا رسة بالطريقة الذاتية الإلكترونية والمجموعة الدَّ ا رسة بالطريقة التقليدية.. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index