دورية أكاديمية

أثر التدريس باستخدام نظام المقر ا رت الإلكترونية (مودل) في تحصيل طلبة الجامعة الأردنية بمادة مها ا رت الحاسوب وفي تنمية مهارة التواصل الاجتماعي لديهم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر التدريس باستخدام نظام المقر ا رت الإلكترونية (مودل) في تحصيل طلبة الجامعة الأردنية بمادة مها ا رت الحاسوب وفي تنمية مهارة التواصل الاجتماعي لديهم (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Teaching by Using Electronic Courses System (Moodle) on the University of Jordan Students' Achievement of Computer Skills Course and on Improving Social Communication Skills. (English)
المؤلفون: مأمون سليم الزبون, نرجس عبد القادر حمدي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p215-236, 22p
Abstract (English): The study aimed to investigate the impact of using electronic teaching courses (Moodle) on the University of Jordan students in computer skills and on improving social communication skills. The study sample consisted of two divisions were selected randomly. The sample was divided into two groups: experimental group with (30) students while the second formed the control group with (30) students. The achievement test consisting of (30) questions, and the measure the skills of the Social Communication Skills (22) to measure the impact of teaching using e-courses in academic achievement and the development of social Communication for members of the sample, and the veracity of the study tools and persistence were ascertained. To answer the questions of the study has been the expense of averages, and standard deviations of the study sample in addition to the accompanying analysis of variance (ANCOVA) and associated multi-variation analysis (MANCOVA). The results showed the following: There is a statistically significant difference between mean scores of academic achievement and grades on a scale of social communication skills due to the variable method of teaching and in favor of the experimental group which studied the use of electronic courses (Moodle). It found statistically significant differences between the mean scores on the dimensions of the third social communication skills: Communication with the self, and communicate with the lecturer, and communicate with colleagues, due to the method of teaching and in favor of the experimental group which studied the use of electronic courses (Moodle). The study recommends in urging officials to take advantage of the positive impact of the use of e-courses system (Moodle) in social communication skill development at the University of Jordan students. And educating students of the importance of ecourses system by holding seminars. He urged the university teachers to use teaching method based on Tsamamm e-courses. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى استقصاء أثر التدريس باستخدام نظام المقر ا رت الإلكترونية (مودل) في تحصيل طلبة الجامعة الأردنية بماده مها ا رت الحاسوب وفي تنمية مهارة التواصل الاجتماعي لديهم . تكون أف ا رد الد ا رسة من شعبتين اختيرتا ( عشوائياً، شكلت إحداهما المجموعة التجريبية وعددها ( 30 ) طالباً، بينما شكلت الثانية المجموعة الضابطة وعددها ( 30 طالباً. تم إعداد اختبار تحصيلي مكون من ( 30 ) سؤالاً، ومقياس مها ا رت التواصل الاجتماعي مكون من ( 22 ) فقرة لقياس أثر التدريس باستخدام نظام المقر ا رت الإلكترونية في التحصيل الد ا رسي وتنمية مهارة التواصل الاجتماعي لأف ا رد العينة، وتم التأكد من صدق أدوات الد ا رسة وثباتها. وللإجابة عن أسئلة الد ا رسة حُسبت المتوسطات الحسابية، والانح ا رفات وتحليل التباين المصاحب (ANCOVA) المعيارية لعينة الد ا رسة بالإضافة إلى تحليل التباين الأحادي المصاحب وأظهرت النتائج ما يأتي: وجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي د رجات التحصيل الد ا رسي .(MANCOVA) المتعدد والدرجات على مقياس مها ا رت التواصل الاجتماعي تعزى لمتغير طريقة التدريس ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام مودل. وجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطات الدرجات على أبعاد مقياس مها ا رت التواصل الاجتماعي الثالث: التواصل مع الذات، والتواصل مع المحاضر، والتواصل مع الزملاء، وعلى المقياس ككل تعزى لطريقة التدريس ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام مودل. وتوصي الد ا رسة في حث المسؤولين على الاستفادة من الأثر الإيجابي لاستخدام نظام المقر ا رت الإلكترونية (مودل) في تنمية مهارة التواصل الاجتماعي لدى طلبة الجامعة الأردنية. وتوعية الطلبة بأهمية نظام المقر ا رت الإلكترونية من خلال عقد الندوات. وحث مدرسي الجامعة على استخدام طريقة التدريس القائمة على تصميم المقر ا رت الإلكترونية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index