دورية أكاديمية

أثر استخدام است ا رتيجية تدريسيّة قائمة على الطلاقة الإج ا رئية في تنمية التفكير الرياضي والاستيعاب المفاهيمي والاتجاهات نحو الرياضيات لدى طلبة الصف ال ا ربع الأساسي في الأردن

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام است ا رتيجية تدريسيّة قائمة على الطلاقة الإج ا رئية في تنمية التفكير الرياضي والاستيعاب المفاهيمي والاتجاهات نحو الرياضيات لدى طلبة الصف ال ا ربع الأساسي في الأردن (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Using a Teaching Strategy Based on Procedural Fluency on the Development of Mathematical Thinking and Conceptual Understanding and Attitudes toward Mathematics among Fourth Grade Students in Jordan. (English)
المؤلفون: فدوى خليل القطاطشة, أحمد محمد المقدادي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018 Supplement, Vol. 45, p467-489, 23p
Abstract (English): The purpose of this study was to investigate the effect of the teaching strategy based on procedural fluency on the development of mathematical thinking and conceptual understanding and attitudes toward mathematics. The study used a purposeful sample that consisted of (108) fourth grade male and female students who have been chosen from two schools within the Education Directorate in Busira in the academic year 2014/2015. The sample was divided into two equal groups: an experimental group which had been taught using a strategy based on procedural fluency, and a controlled group which had been taught using the traditional method. Data were collected using the mathematical thinking test, the conceptual understanding test and the attitudes measurement scale towards mathematics. The study revealed that the effect of the teaching strategy based on procedural fluency exceeds the traditional method on mathematical thinking and conceptual understanding and attitudes toward mathematics among study students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الد ا رسة إلى تقصي أثر است ا رتيجية تدريسية قائمة على الطلاقة الإج ا رئية في تنمية التفكير الرياضي والاستيعاب المفاهيمي والاتجاهات نحو الرياضيات، واختيرت عينة قصدية من ( 108 ) طالباً وطالبة؛ من طلبة الصف ال ا ربع الأساسي 2015 ) من مدارس مديرية لواء بصي ا ر، وقد تم تعيين عينة الد ا رسة إلى مجموعتين متساويتين: / في العام الد ا رسي ( 2014 تجريبية دُرِست باستخدام است ا رتيجية تدريسية قائمة على الطلاقة الإج ا رئية، والأخرى ضابطة دُرِست باستخدام الطريقة الاعتيادية، كما تم جمع البيانات من خلال إعداد اختبار التفكير الرياضي، واختبار الاستيعاب المفاهيمي، بالإضافة إلى مقياس الاتجاهات نحو الرياضيات، وللإجابة عن أسئلة الد ا رسة، وقد خلُصت الد ا رسة إلى وجود فرق ذا دلالة إحصائية في التفكير الرياضي والاستيعاب المفاهيمي والاتجاهات نحو الرياضيات، ولصالح طلبة المجموعة التجريبية. (α=0.05) [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index