دورية أكاديمية

تقدير الطالبات المعلمات والمشرفين الأكاديمين في كلية الأميرة عالية الجامعية لكفايات التدريس لدى الطالبات المعلمات

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تقدير الطالبات المعلمات والمشرفين الأكاديمين في كلية الأميرة عالية الجامعية لكفايات التدريس لدى الطالبات المعلمات (Arabic)
Alternate Title: The Assessment of the Teacher Students and Academics Supervisors in the Faculty of Princess Alia University of Teacher Student' Competencies. (English)
المؤلفون: جوهرة أبو عيطة, منى الفايز
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017 Supplement, Vol. 44, p69-92, 24p
Abstract (English): The study aimed to find out the assessment of the teacher students and academic supervisors in the Faculty of Princess Alia University of teacher student' competencies in field training, to achieve the study aim; a scale consists of (76) items were developed, the scale then applied on the study sample; consisting of (41) student teachers, and (11) academic supervisors. To answer the study hypothesis; the means, standard deviations, analysis of variance, and correlation coefficient were calculated. The results of the study showed the academic supervisors' rank competencies were; the content of the scientific material first, then the personality traits, e-learning, instructional design, and finally evaluation in fifth rank, the teachers' student rank the competencies were; the personality traits first, then the instructional design, evaluation, e-learning, and finally content of the scientific material in fifth rank. The study results showed the statistically significant differences at (0.05) between the teachers' student and the academic supervisors in the teaching competencies; instructional design, teaching evaluation, the content of the scientific material, personality traits, and e-learning in favor of the student teachers. The teachers student and academic supervisors results showed there were a statistically significant correlation between the instructional design, the teaching evaluation, scientific material, and personal traits competencies, and there was a statistically significant correlation between the teaching evaluation and the content of the scientific material competencies, but there were no statistically significant correlation between the competencies of e-learning, the instructional design, teaching evaluation, and content of the scientific material, there were statistically significant correlation between the competencies of e-learning and the instructional design, evaluation and content of the scientific material, and personal traits competencies among student teachers. In light of the study results some recommendations were presented, such as adopt the current study teaching competencies, and developing training program includes basic competencies in learning and teaching process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ت هدف الد ا رسة الحالية إلى الكشف عن تقدير كل من الطالبات المعلمات والمشرفين الأكاديميين من هيئة التدريس بكلية الأميرة عالية لممارسة الطالبة المعلمة كفايات التدريس. ولتحقيق هذا الهدف تم تطوير مقياس يتكون من ( 76 ) فقرة، وطبق على العينة المكونة من ( 41 ) طالبة معلمة، و( 11 ) مشرفاً أكاديميا. وللإجابة عن فرضيات الد ا رسة تم استخ ا رج المتوسطات الحسابية والانح ا رفات المعيا رية وتحليل التباين ومعاملات الارتباط. وأظهرت نتائج أن تقدير المشرفين الاكاديميين لكفاية محتوى المادة العلمية في المرتبة الأولى، تلتها كفاية الصفات الشخصية ثم كفاية التعليم الالكتروني وكفاية تصميم التدريس وأخي ا ر في المرتبة الخامسة كفاية تقييم التدريس. واما تقدير الطالبات المعلمات للكفايات فقد احتلت؛ امتلاك كفاية الصفات الشخصية المرتبة الأولى، تلتها كفاية تصميم التدريس، ثم كفاية تقييم التدريس، وكفاية التعليم الالكتروني، وكفاية محتوى المادة العلمية في المرتبة الأخيرة. وأظهرت النتائج بأن هناك فروق اً دالة إحصائيا عند مستوى ( 0.05 ) بين الطالبات المعلمات والمشرفين الأكاديميين في كفايات؛ تصميم التدريس وتقييم التدريس ومحتوى المادة العلمية والصفات الشخصية والتعليم الالكتروني ولصالح الطالبات المعلمات، وأظهرت نتائج الطالبات المعلمات والمشرفين الاكاديميين وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين كفاية تصميم التدريس والمادة العلمية والصفات الشخصية، ووجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين كفايات التقييم ومحتوى المادة العلمية. ولم تشر النتائج إلى وجود علاقة ارتباط دالة بين كفاية التعليم الالكتروني وكفايات تصميم التدريس وتقييم التدريس والمادة العلمية. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباط بين كفاية التعليم الالكتروني والصفات الشخصية لدى الطالبات المعلمات فقط، وفي ضوء النتائج تم تقديم بعض التوصيات، منها تبني كفايات التدريس التي وردت في هذه الد ا رسة، وتطوير ب ا رمج تدريبية تتضمن الكفايات الأساسية في عملية التعليم والتعلم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index