دورية أكاديمية

أثر استخدام التقويم الحقيقي في اكتساب طلاب الصف الأول الثانوي للمفاهيم الشرعية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام التقويم الحقيقي في اكتساب طلاب الصف الأول الثانوي للمفاهيم الشرعية (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Uusing Authentic Assessment on Legitimate Concepts Acquisition of Eleventh Grade Students. (English)
المؤلفون: ناصر أحمد الخوالده
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017 Supplement, Vol. 44, p31-44, 14p
Abstract (English): This study aims to investigate the effect of authentic assessment on legitimate concepts acquisition of eleventh grade students. The researcher used authentic assessment guidance to teach 1st and 2nd chapters of Islamic Culture course -2nd level- and legitimate concepts acquisition exam. The study sample consisted of (55) male students who study literary and scientific specializationa in Rehab high school for boys affiliated to the directorate of education in Al-Mafraq governorate for the academic year of 2014-2015. The sample was divided in (28) students into two experimental groups and (27) students into two control groups. ANCOVA has been used to manipulate statistics. The study discovered that there is a significant effect of the Authentic Assessment on legitimate concepts acquisition of eleventh grade students, no significant effect for both specializations (Literary- Scientific) on legitimate concepts acquisition, and no significant effect of the interaction on both specializations (Literary-Scientific) on acquisition of legitimate concepts. The researcher recommended Islamic culture teachers to use authentic assessment strategies in their teaching for its effect on developing students’ character. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى الكشف عن أثر استخدام التقويم الحقيقي في اكتساب المفاهيم الشرعية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وجرى استخدام دليل توظيف التقويم الحقيقي في تدريس الوحدة الأولى والوحدة الثانية من مبحث الثقافة الأسلامية – المستوى الثاني- واختبار لاكتساب المفاهيم الشرعية، وتكونت عينة الد ا رسة من ( 55 ) طالباً من الصف الأول الثانوي الأدبي والعلمي من مدرسة رحاب الثانوية للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم محافظة المفرق، والملتحقين في المدرسة في العام الد ا رسي ( 2015/2014 )، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين مكونتين من ( 28 ) طالباً، ومجموعتين ضابطتين مكونتين من ( 27 ) في المعالجات اإحصائية، وقد كشفت الد ا رسة عن وجود أثر لاستخدام التقويم الحقيقي في (ANCOVA) طالباً، واستخدم تحسين اكتساب طلاب الصف الأول الثانوي للمفاهيم الشرعية، وعدم وجود أثر لفرع الد ا رسة (أدبي- علمي) في اكتساب المفاهيم الشرعية، وعدم وجود أثر للتفاعل بين فرع الد ا رسة (أدبي- علمي) والطريقة في اكتساب المفاهيم الشرعية. وأوصى الباحث معلمي الثقافة الإسلامية باستخدام إست ا رتيجيات التقويم الحقيقي لما لذلك من أثر في تنمية جوانب الشخصية المختلفة لدى الطلبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index