دورية أكاديمية

أثر إست ا رتيجية التعليم المتمايز في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الد ا رسي لمقرر التوحيد لدى طالبات الصف الأول ثانوي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر إست ا رتيجية التعليم المتمايز في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الد ا رسي لمقرر التوحيد لدى طالبات الصف الأول ثانوي (Arabic)
Alternate Title: The Impact of the “Differentiated Instruction Strategy" in the Development of Reflective Thinking and Educational Attainment of the First Year High School ‘Female’ Students in Tawheed Course. (English)
المؤلفون: لطفيه بنت س ا رج علي قمره
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018, Vol. 45 Issue 1, p139-156, 18p
Abstract (English): This study aims at identifying the impact of "Differentiated Instruction Strategy" in the development of reflective thinking and educational attainment of first year high school ‘female’ students, as used for the first year of girl high school in Tawheed course. The researcher focused on answering “What is the effect of using Differentiated Teaching Strategy on contemplating reflective thinking and educational comprehension. A sample of 61 female student (first grade of high school) were intentionally chosen, the sample was divided into two groups: the base, and the experimental. The first group was taught using traditional method, while the second was taught using D.I.S. The measurement exams on reflective thinking and educational attainment were equally applied on these two groups. The results showed that the second group scored higher on both measurement tests, that being said, the researcher strongly recommended the adoption of D.I.S. in general education, especially in Tawheed course of first year high school ‘female’ students, in order to enhance reflective thinking and educational attainment of the given course. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف هذه الد ا رسة إلى تعرف أثر إست ا رتيجية التعليم المتمايز في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الد ا رسي لمقرر التوحيد لدى طالبات الصف الأول ثانوي وتحددت المشكلة في السؤال التالي: ما أثر إست ا رتيجية التعليم المتمايز في تنمية التفكير التأملي والتحصيل الد ا رسي لمقرر التوحيد لدى طالبات الصف الأ ول ثانوي؟ وتكونت العينة من ( 61 ) طالبة بالطريقة القصدية من 1436 ه. واستخدمت الباحثة المنهج / المدرسة الثانية والثلاثون بمدينة مكة المكرمة أثناء الفصل الد ا رسي الثاني 1435 التجريبي في ذلك وقسمت العينة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية وتم تطبيق مقياس التفكير التأملي والاختبار التحصيلي قبلياً على جميع أف ا رد العينة، وبعد أن درست المجموعة التجريبية باستخدام إست ا رتيجية التعليم المتمايز، والمجموعة الضابطة باستخدام الطريقة المعتادة تم تطبيق مقياس التفكير التأملي والاختبار التحصيلي بعدياً على جميع أف ا رد العينة، وأظهرت نتائج الد ا رسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مقياس التفكير التأملي واختبار التحصيل الد ا رسي لصالح المجموعة التجريبية التي تدرس بالتعليم المتمايز. وأوصت الد ا رسة بتوظيف إست ا رتيجية التعليم المتمايز في تدريس مقر ا رت العلوم الشرعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index