دورية أكاديمية

ال سَّمات اَّل شَّخص يَّة لَّدى مَّديري مَّدارس اَّلتربية وَّالتعليمَّ للواء قَّصبة مَّحافظة اَّلمفرق فَّي اَّلأردن وَّعلاقتها بَّالروح اَّلمعنوية لَّلمعلمين

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ال سَّمات اَّل شَّخص يَّة لَّدى مَّديري مَّدارس اَّلتربية وَّالتعليمَّ للواء قَّصبة مَّحافظة اَّلمفرق فَّي اَّلأردن وَّعلاقتها بَّالروح اَّلمعنوية لَّلمعلمين (Arabic)
Alternate Title: Identify the Personality Traits of Principals Of Qasabat Al-Mafraq Schools in Jordan and its Relationship to the Teachers، Morale. (English)
المؤلفون: محمد عَّبود اَّلح ا رحشة
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017, Vol. 44 Issue 2, p47-63, 17p
Abstract (English): This study aimed to identify the personality traits of principals of Qasabat Al-Mafraq schools in Jordan and its relationship to the teachers’ morale. In order to achieve the study purpose, a sample consisted of 447 male and female teachers was selected in the study year 2013/2014. Two questionnaires were used as instruments of the study: The first one included 29 items to measure personality traits; distributed into four areas: extroversion, introversion, balance, and emotion; and the second one included 26 items to measure the level of morale; distributed into five areas: the relationship with colleagues, with the community, with the students, with the administration, and the professional status. The study revealed the following results: The degree of personality traits of school principals and the degree of the teachers’ morale gained a high degree. The findings also indicated that there is a positive correlation relationship between the personality traits of school principals and the level of teachers’ morale. The researcher recommended training school principals on various administrative positions to activate interaction patterns with the community various levels; efforts should be done to strengthen the status of teacher professionalism; and to enhance the role of the teacher in the community. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى السمات الشخصية لدى مديري مدارس التربية والتعليم للواء قصبة محافظة المفرق في الأ ردن وعلاقتها بالروح المعنوية للمعلمين، ولتحقيق هدف الد ا رسة تم اختيار عينة مؤلفة من ) 447 ( معلماً ومعلمة في العام الد ا رسي 2014/2013 ، وزعت عليهم استبانتان الأولى لقياس السمات الشخصية، وتكونت من ) 29 ( فقرة، موزعة على أربعة مجالات هي: الانبساط، اولانطواء، اولات ا زن، والانفعال، والثانية لقياس مستوى الروح المعنوية، وتكونت من ) 26 ( فقرة موزعة على خمسة مجالات هي: العلاقة مع الزملاء، اولعلاقة مع المجتمع، اولمكانة المهنية، اولعلاقة مع الطلبة، والعلاقة مع الإدارة. وتوصلت الد ا رسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة تقدير السمات الشخصية لدى مديري المدارس ودرجة تقدير مستوى الروح المعنوية للمعلمين بدرجة مرتفعة، ووجود علاقة ارتباطية إيجابية بين السمات الشخصية لدى مديري المدارس ومستوى الروح المعنوية للمعلمين، وأوصى الباحث بتدريب مديري المدارس على مواقف إدارية مختلفة لتفعيل أنماط التفاعل مع المجتمع بفئاته المختلفة، والعمل على تعزيز مكانة المعلم المهنية وتعزيز دور المعلم في المجتمع. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index